S7 Południowa Obwodnica Gdańska otwarta!
Kierowcy mogą już korzystać z 18 kilometrach nowej drogi ekspresowej. To znacząca zmiana na lepsze w poruszaniu się samochodem w okolicy Aglomeracji Gdańskiej i zmniejszenie o 1/3 ruchu samochodowego w centrum Gdańska.

Zgodnie z obietnicą tuż przed pierwszym meczem w Gdańsku, 9 czerwca br. pojechały pierwsze samochody nową drogą ekspresową S7 Południową Obwodnicą Gdańska. Trasa liczy 18 kilometrów dwujezdniowej drogi. Każda z nich ma po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Do tego pięć węzłów nazwanych już według nowych zasad, które mają przyczynić się do sprawniejszego poruszania się po drodze kierowcom spoza Pomorza.

GDDKiANowa droga połączy autostradę A1, drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta i wyprowadzi ruch bezpośrednio w kierunku Warszawy. Jej znaczenie komunikacyjne ma wymiar nie tylko regionalny, ale ma również bardzo istotne znaczenie w układzie drogowym całego kraju. Właśnie ta droga jest „spinką”, która łączy najważniejsze drogi w pobliżu Aglomeracji Gdańskiej: autostradę A1, drogę ekspresową S6 i drogi krajowe nr 7 i 91

Dzięki tej drodze znacząco usprawni się połączenia komunikacyjne terenów portowych z resztą kraju. Nowy 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 zmieni system komunikacyjny w Gdańsku i okolicach. Poprawę obsługi komunikacyjnej terenów aglomeracji odczują nie tylko kierujący pojazdami, ale także mieszkańcy miasta. Według prognoz ruchu nowa droga może „zdjąć” ze śródmieścia 12-14 tys. pojazdów na dobę, w tym najbardziej uciążliwy ciężki ruch tranzytowy. To będzie miało szczególne znaczenie w okresie wakacyjnym. Turyści udający się drogą krajową nr 7 z Warszawy w kierunku Półwyspu Helskiego nie będą musieli wjeżdżać do centrum Gdańska, ale już w Koszwałach zjadą na „ekspresówkę”, szybko i komfortowo przejadą na drogę ekspresową S6 i pojadą dalej w kierunku Helu, Władysławowa czy Łeby.

Droga ekspresowa S7 Południowa Obwodnica Gdańska jest przyjazna środowisku, ponieważ poprzez jej budowę usprawni się system komunikacyjny, a to bezpośrednio przełoży się na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Ponadto na trasie zostało wykonanych szereg elementów ekologicznych – pasy zieleni, przejścia dla zwierząt i ekrany akustyczne.

Na razie do dyspozycji kierowców są w pełni ukończone dwie jezdnie. Nieczynne do czasu ukończenia prac budowalnych będą węzły Gdańsk Lipce (skrzyżowanie z dk 91 - Traktem Św. Wojciecha), Gdańsk Port - miasto Gdańsk musi zakończyć budowę Trasy Sucharskiego. Na węźle Żuławy Zachód (w Koszwałach) będzie można wjechać na "siódemkę" i zniej zjechać, ale nie będzie można zawrócić np. w stronę Gdańska - to będzie możliwe w pobliskim węźle Gdańsk Wschód (Przejazdowo). Sukcesywnie w miarę postępu prac będą oddawane do użytkownia kolejne elementy tych węzłów.

 

Schemat z organizacją ruchu na S7 Południowej Obwodnicy Gdańska: do pobrania.

 

S7 Południowa Obwodnica Miasta Gdańska to:

• 17,9 km drogi ekspresowej

• 19 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższa estakada w Polsce o długości 2780 m,

• 5 węzłów: Gdańsk Południe (Straszyn), Gdańsk Lipce, Gdańsk Port (Olszynka), Gdańsk Wschód (Przejazdowo), Żuławy Zachód (Koszwały)

 

Koszt inwestycji

łączny koszt inwestycji wynosi 1 580 833 094,37 zł. Projekt finansowany jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Wkład Funduszu Spójności wynosi 85% kosztów kwalifikowanych tj. 1 215 937 101,41 zł;

 

Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku

Wykonawca: Konsorcjum firm Bilfinger Berger Budownictwo SA (lider) i Wakoz sp. z o.o.

Nadzór: Konsorcjum firm Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy sp. z o.o. (lider) i ECM Group Polska sp. z o.o.

Projektant: Transprojekt Gdański sp. z o.o.

 

Kalendarium

10.11.2006 r. – podpisanie umowy na projekty: koncepcyjny, budowlany i wykonawczy z Transprojektem Gdańskim Sp. z o.o. 14.09.2009 r. – wydana przez wojewodę pomorskiego decyzja zgody na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID)

06.10.2009 r. – podpisanie umowy między GDDKiA Oddział w Gdańsku a konsorcjum firm Bilfinger Berger Budownictwo SA (lider) i Wakoz z sp. z o.o. na prace budowlano-montażowe przy realizacji drogi ekspresowej S7 Południowej Obwodnicy Gdańska

15.10.2009 r. – przekazanie wykonawcy placu budowy

10.09.2010 r. – podpisanie umowy o dofinansowaniu inwestycji przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

09.06.2012 r. - oddanie trasy do użytkowania