14 lipca 2012 r. zgodnie z terminem określonym w umowie, wykonawca budowy odcinka drogi ekspresowej S-7 zgłosił gotowość zadania do odbioru. Od tego momentu rozpoczną się procedury związane z uzyskiwaniem zezwolenia na użytkowanie, które wydaje Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Równolegle Laboratorium Drogowe wykonywać będzie ostatnie badania sprawdzające jakość wybudowanej drogi.
Procedury związane z uzyskiwaniem zezwolenia na użytkowanie potrwają ok. miesiąca. W tym czasie, kolejne fragmenty trasy będą sukcesywnie udostępniane kierowcom, którzy już teraz jeżdżą jedną jezdnią nowej drogi.
Umowę na budowę drogi ekspresowej S-7 Pasłęk-Miłomłyn podpisano 1 lutego 2010 r. Przebieg nowej trasy siódemki został zatwierdzony decyzją środowiskową wojewody z dnia 28 września 2008 r. Nowa trasa drogi ekspresowej S-7 przebiega
w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 7 lub w niedalekiej od niej odległości.
Odcinek Pasłęk – Miłomłyn jest II etapem budowy drogi ekspresowej S-7 Elbląg – Miłomłyn finansowanej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wartość całego projektu - 1 998 863 524,91 PLN
Wartość dofinansowania z UE - 1 620 129 312,45 PLN
Wartość kontraktu na budowę odc. S-7 Pasłęk - Miłomłyn - 1 071 255 501,66 PLN
Wykonawcą było konsorcjum firm:
• STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
• HERMANN KIRCHNER Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi.
Kontrakt obejmował wykonanie 36,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju poprzecznym 2x2 z rezerwą terenu na trzeci pas ruchu. Zakres inwestycji obejmował ponadto budowę dróg gospodarczych i serwisowych, trzech węzłów (Pasłęk Południe, Marzewo, Małdyty), obiektów umożliwiających przejazd pod drogą S-7 oraz przygotowanie terenu pod 2 pary MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych).
W celu wykonania robót na całym odcinku należało m.in.:
- przewieźć 25 mln ton różnych materiałów,
- wbudować 730 tys. ton mas bitumicznych,
- wykonać 500 km kolumn wzmacniających podłoża.
Droga ekspresowa S-7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Stanowi połączenie między Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem. Przez województwo warmińsko-mazurskie przechodzi 155 km tej trasy, w całości przewidziane do przebudowy do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Do tej pory w standardzie drogi ekspresowej wykonano ponad 4 km obwodnicy Elbląga (2007) oraz 14 km na odcinku Elbląg – Pasłęk (2011). Łącznie z kończonym obecnie odcinkiem kierowcy będą mieli do dyspozycji prawie 55 km dwujezdniowej drogi ekspresowej. Do tej długości dojdzie jeszcze w listopadzie tego roku ponad 31 km S-7 od Olsztynka do Nidzicy.