Kończymy dyskusję. Cała prawda o ochronie środowiska na obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Mimo, że GDDKiA wielokrotnie informowała o działaniach podjętych w celu ochrony środowiska przy budowie obwodnicy Mińska Mazowieckiego, nadal pojawiają się głosy dyskredytujące prace m.in. nadzoru środowiskowego przy realizacji tej inwestycji. Dlatego przedstawiamy największe mity. I zestawiamy je z faktami. Nic dodać nic ująć.



Zarzut: Ogrodzenie główne autostrady nie wkopane w ziemię.

 

PRAWDA: W celu dodatkowego zabezpieczenia dolnej części ogrodzenia z siatki stalowej przed przechodzeniem małych zwierząt stosowane jest zabezpieczenie w postaci siatki o drobnych oczkach. Uniemożliwi to małym zwierzętom wchodzenie na jezdnie autostrady oraz ograniczy wykonywanie podkopów pod ogrodzeniem z siatki głównej autostrady.

 

GDDKiA

Fragment ogrodzenia z siatki stalowej uzupełniony o wkopaną w ziemię siatkę dogęszczającą.

 

Zarzut: Brak wygrodzeń dla płazów.

 

FAKTY: W pobliżu przepustów pełniących funkcję przejść dla małych zwierząt zostanie zamontowane szczelne wygrodzenie uniemożliwiające płazom wchodzenie na jezdnie autostrady oraz naprowadzające je do przepustów. Już teraz przy części przepustów, zgodnie z założeniami projektu budowlanego, wykonano przegrody betonowe, stanowiące barierę dla płazów. Dodatkowym zabezpieczeniem przed wejściem płazów na drogę są licznie ekrany akustyczne (których montaż się kończy) oraz odcinki drogi z wysokimi nasypami. 

        

GDDKiA

Betonowe bariery naprowadzające płazy do przepustów.

 

GDDKiA

Ekrany akustyczne posadowione na wysokim nasypie stanowiące dodatkowe zabezpieczenie przed przechodzeniem płazów i innych zwierząt na jezdnie autostrady.

 

Zarzut: Niewłaściwe nachylenie skarp w pobliżu przejść dla zwierząt.

 

FAKTY: Formowanie przeciwskarp wzdłuż rowów odwodnieniowych to jeden z ostatnich elementów budowy i obecnie prace te nie zostały jeszcze zakończone.

 

 GDDKiA

Przykład przeciwskarpy o niewielkim nachyleniu znajdującej się w obszarze najścia na przepust dostosowany do migracji zwierząt.

 

Zarzut: Złe zagospodarowanie obiektu MA-13 oraz obszaru najścia.

 

FAKTY: Z przeprowadzonych przez inwestora i nadzór przyrodniczy wizji terenowych wynika, że mimo braku ostatecznego zagospodarowania terenu (trwa faza budowy) widoczne jest już wykorzystywanie przejścia przez zwierzęta. Zinwentaryzowane tropy znajdują się bezpośrednio przy odcinkach asfaltowej drogi dojazdowej ( o bardzo niskim natężeniu ruchu), co może świadczyć o tym, iż drogi o nawierzchni bitumicznej nie wpływają negatywnie na możliwość migracji zwierząt. Dodatkowo liczne ślady obecności zwierząt w rejonie obiektu MA-13 dowodzą, że jego lokalizacja została dobrana prawidłowo.

 

 

 

GDDKiA

 Tropy zwierząt pod obiektem MA-13 w bezpośrednim sąsiedztwie drogi dojazdowej wykonanej z nawierzchni asfaltowej.

 

Zarzut: Niewłaściwe półki w przepustach przeznaczone do migracji zwierząt.

 

FAKTY: We wszystkich przepustach przeznaczonych do migracji zwierząt na tej inwestycji zaprojektowano obustronne półki przeznaczone do migracji małych zwierząt i płazów. Ponieważ trwają jeszcze prace budowlane i nie został ukończony system odwodnienia, w części z przepustów półki mogą być przykryte naniesionymi osadami lub znajdować się pod powierzchnią wody. Projekt zakłada, że po ukończeniu wszystkich prac i udrożnieniu systemu odwodnienia półki w przepustach będą znajdowały się na poziomie umożliwiającym swobodne przekraczanie drogi przez zwierzęta.

 

GDDKiA

 Przykład przepustu z obustronnymi półkami przeznaczonymi do migracji zwierząt. W związku z trwającymi pracami budowlanymi dno przepustu jest zamulone.