23 lipca 2012 r. po uzyskaniu od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego zezwolenia na użytkowanie została udostępniona do ruchu obwodnica Ełku. Do dyspozycji kierowców przekazano blisko 5 km nowej drogi, pozwalającej komfortowo i bezpiecznie ominąć centrum miasta.
Budowa obwodnicy Ełku (etap III i IV) w ciągu drogi krajowej nr 16 i nr 65 rozpoczęła się w grudniu 2010 r. Jest to droga klasy GP, zlokalizowana po stronie północnej Ełku. Całkowita długość obwodnicy w ramach III i IV etapu wynosi 4,8 km. Początek obwodnicy znajduje się ok. 300 m przed mostem pomiędzy jeziorami Ełk i Sunowo, natomiast koniec będzie się dowiązywał do II etapu obwodnicy Ełku w odległości 600 m za istniejącym skrzyżowaniem z ul. Kolonia. Etap III obwodnicy przebiega po północnej stronie miasta Ełk, w pobliżu osiedla Bajkowego zabudowanego domami jednorodzinnymi, następnie przecina ul. Kajki i wzdłuż istniejących ogródków działkowych prowadzi do ul. Kolonia. Trasa IV etapu obwodnicy miasta Ełk na początku odcinka na długości 900 przebiega wzdłuż dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 16, po czym przecinając ul.11 Listopada kieruje się nowym śladem na północ.
Szczegółowy zakres inwestycji obejmował budowę:
- odcinka obwodnicy,
- dróg zbiorczych, lokalnych i dojazdowych, gospodarczych,
- skrzyżowań typu średnie rondo na skrzyżowaniu obwodnicy z ul.11 Listopada i drogi
wojewódzkiej nr 656,
- dwóch węzłów typu WB "Ełk-Północ" i "Ełk-Wschód"
- obiektów inżynierskich (1 most, 1 tunel pod linią kolejową, 2 wiadukty nad linią
kolejową, 3 wiadukty drogowe)
- urządzeń ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne i przepusty dla zwierząt),
- odwodnienia drogi,
- oświetlenia ulicznego,
- remont istniejącej sieci dróg
Wykonawcą zadania było konsorcjum firm:
Inwestycja dofinansowana była ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Porozumienie w sprawie dofinansowania projektu podpisano 14 czerwca 2010 r.
Całkowita wartość projektu - 146 403 675,21 PLN
Wydatki kwalifikowane - 134 025 922,08 PLN
Koszt budowy drogi - 129 515 668,90 PLN
Dofinansowanie UE (85% wydatków kwalifikowanych) - 113 640 077,00PLN