Konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG S.A., APRIVIA S.A. i Hydrobudowa Polska S.A., mimo zeszłotygodniowych deklaracji, nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych, przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica i zażądało niezgodnego z prawem zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln złotych. Doprowadziło to do zerwania umowy między konsorcjum a Skarbem Państwa-Generalną Dyrekcją Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie podjęte zostaną analogiczne działania, jak m.in. przy budowie A2 Stryków-Konotopa czy A4 Brzesko – Wierzchosławice, gdzie po wypowiedzeniu umowy dotychczasowemu wykonawcy została wyłoniona nowa firma, która przejęła budowę drogi.
Procedurę wyboru nowego wykonawcy robót budowlanych GDDKiA rozpocznie niezwłocznie, tak by zakończenie prac na 35-kilometrowym odcinku Tarnów (w.Krzyż) - Dębica Pustynia było możliwe do końca 2013 roku.
Dotychczasowy wykonawca robót stał się niewypłacalny. Nie tylko nie mógł uregulować wymagalnych zobowiązań finansowych, ale zapaść finansowa spowodowała całkowitą niemożność prowadzenia jakichkolwiek robót. Lawinowo narastały wezwania o płatność dla podwykonawców. Tylko te będące w trakcie wyjaśniania przez GDDKiA opiewają na kwotę ok. 70 mln, a zaległości Wykonawcy wobec usługodawców i dostawców stanowią kwotę ok. 100 mln zł.
Zgodnie z umową i zatwierdzonym Harmonogramem roboty miały zostać zakończone 6 sierpnia 2012r. Na dzień 30 czerwca 2012r. zaawansowanie rzeczowe wyniosło 48%, natomiast upływ czasu 95%.
W okresie najbardziej sprzyjającym robotom budowlanym tj. w miesiącach kwiecień, maj, czerwiec 2012 wystąpiły bardzo istotne różnice w tempie wykonywanych prac w stosunku do Harmonogramu. Nie tylko nie nastąpiła mobilizacja sił i sprzętu Wykonawcy, ale w tym okresie Wykonawca znacząco zmniejszył zakres wykonywanych robót. Wbrew postanowieniom kontraktu nie wykonywał robót w systemie dwuzmianowym. Zaprzestanie prac doprowadziło do zagrożenia odkształcenia całej konstrukcji a nawet wystąpienia katastrofy budowlanej na obiekcie mostowym – estakadzie E118. Pomimo wezwania GDDKiA, Wykonawca nie usunął zagrożenia przez co GDDKiA została zmuszona do zrealizowania tych robót w ramach wykonania zastępczego oraz całkowitego sfinansowania tych robót.
Zmiana wykonawcy, w czasie realizacji inwestycji, nie jest dla inwestora sytuacją komfortową, jednak, jak pokazuje przykład chociażby autostrady A2 Stryków-Konotopa, nie jest sytuacją paraliżującą budowę. A2, po której ruch już się odbywa, będzie całkowicie gotowa w połowie października, a na A4 odc. Brzesko-Wierzchosławice mimo, iż umowny termin ukończenia kontraktu mija w styczniu 2013 to już w listopadzie 2012 będzie możliwe oddanie do ruchu jednej jezdni.
Będą to kolejne kilometry dróg oddane do użytku w tym roku. Tylko w pierwszym półroczu siec dróg krajowych zwiększyła się o blisko 120 km A i ponad 68 km S. Możemy jeździć już chociażby autostradami A2 z Łodzi do Warszawy, autostradą A1 od Zabrza do Pyrzowic, częścią Zachodniej Obwodnicy Poznania w ciągu drogi ekspresowej S11, pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Dąbrówka, drogą ekspresową S5 Poznań - Gniezno, zwana wschodnią obwodnicą Poznania, drogą ekspresową S1 Pyrzowice-Lotnisko, droga ekspresową S7 Gdańsk(A1) - Koszwały (Południowa Obwodnica Miasta Gdańska). Do końca roku oddamy ponad 600 km dróg szybkiego ruchu, w tym małopolskie i jeden podkarpacki odcinki autostrady A4, autostradę A1 od Strykowa do Kowala oraz drogi ekspresowe: S8 od granicy województw mazowieckiego i łódzkiego do Piotrkowa Trybunalskiego oraz z Wrocławia do Oleśnicy i z Oleśnicy do Sycowa, S7 z Kalska do Miłomłyna oraz z Olsztynka do Nidzicy, S17 od w. Witosa do Piask oraz S19 odc. Stobierna - Rzeszów.