W marcu br. Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA od wyroku WSA z 14 lipca 2011 roku w sprawie decyzji środowiskowej dla odcinka obwodnicy pomiędzy węzłami Dąbrowica i Konopnica. NSA przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA, a ten na posiedzeniu w dn. 2 sierpnia oddalił skargę.
W uzasadnieniu wyroku podano iż zarzuty stawiane przez przeciwną stronę są nieuzasadnione. Tym samym sędziowie WSA uwzględnili stanowisko NSA mówiące o tym, że przeprowadzone postępowanie środowiskowe było zgodne z obowiązującym prawem i nie było potrzeby oceny dodatkowych wariantów o co wnosiły sprzeciwiające się budowie drogi strony.
Wyrok WSA przybliża możliwość realizacji zachodniej obwodnicy Lublina, między budowanym właśnie węzłem Dąbrowica i węzłem Konopnica.
Kalendarium przygotowań zachodniej obwodnicy Lublina:
1998 r. – Pierwsze prace dotyczące przebiegu drogi ekspresowej S19 na odcinku zachodniej obwodnicy Lublina. Zaproponowano trzy warianty przebiegu trasy.
2000 - 2001 r. – Opracowano Koncepcję programową zachodniej obwodnicy Lublina rozpatrując sześć wariantów przebiegu. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Publicznych przyjęła przebieg trasy według połączonych dwóch wariantów: IV i V
2003 r. – Grupa radnych Gminy Konopnica proponuje kolejny, siódmy wariant, który po przeprowadzonej analizie okazuje się droższy w realizacji.
2.05.2005 r. – Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Dąbrowica (włącznie) – do granicy z gminą Konopnica, na długości 4,270 km.
30.08.2005 r. - Wojewoda Lubelski wydał decyzję lokalizacji drogi ekspresowej S19 na terenie gminy Konopnica, na odcinku od granicy z gminą Jastków do włączenia do istniejącej drogi krajowej nr 19, na długości 7,197 km.
27.10.2005 r. – Minister Infrastruktury utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję lokalizacyjną dla S19 w. Dąbrowica – w. Konopnica, na terenie gminy Konopnica.
30.11.2006 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę od decyzji lokalizacyjnej.
9.08.2007 r. – Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną od wyroku WSA w Warszawie w sprawie ustalenia lokalizacji drogi ekspresowej.
2007 r. - opracowano raport o oddziaływaniu na środowisko.
4.01.2008 r. – Złożono do Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, który przekazano do rozpatrzenia nowopowstałej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
20.03.2009 r. - Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
2.11.2009 r. - Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska utrzymuje w mocy zaskarżoną decyzję.
14.07.2011 r. - Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję GDOŚ.
6.03.2012 r. - Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnia skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA, uchyla wyrok WSA i przekazuje do ponownego rozpatrzenia.
6.03.2012 r. - Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnia skargę kasacyjną złożoną przez GDDKiA, uchyla wyrok WSA i przekazuje do ponownego rozpatrzenia.
2.08.2012 r. – Wojewódzki Sąd Administracyjny oddala skargę uznając że postępowanie środowiskowe było przeprowadzone zgodnie z obowiązującym prawem.