W Bydgoszczy powstało najnowocześniejsze w regionie Laboratorium Drogowe
Laboratorium Drogowe przeprowadzając badania kontrolne, odbiorcze i pomiary sprawdzające, opiniując receptury i technologię robót oraz weryfikując specyfikacje techniczne na realizowanych inwestycjach, jest skutecznym narzędziem wymiernie wpływającym na jakość wykonywanych robót na drogach krajowych i wbudowywanych wyrobów budowlanych.

GDDKiA

 

Przygotowując się do wdrożenia i funkcjonowania w laboratorium systemu zarządzania jakością wg PN-EN ISO/IEC 17025 niezbędne jest dysponowanie odpowiednim personelem, sprzętem oraz warunkami lokalowymi.
Po latach starań w sierpniu 2012 roku oddano do użytku nowe i w pełni nowoczesne laboratorium drogowe bydgoskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nowa siedziba, odpowiada w pełni coraz wyższym wymaganiom stawianym nowoczesnemu systemowi kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu dróg krajowych. Dotychczasowa siedziba laboratorium znajdująca się niewielkim budynku magazynowo biurowym w Bydgoszczy, stała się niewystarczająca dla coraz nowocześniejszych technologii i urządzeń stosowanych w badaniach jakości dróg oraz skali inwestycji drogowych prowadzonych przez bydgoski Oddział GDDKiA.
Przy ul. Nowotoruńskiej w Bydgoszczy powstał więc nowy i w pełni nowoczesny obiekt, w którym znalazły się pracownie: Asfaltów i Nawierzchni Asfaltowych, Betonów i Materiałów Wiążących, Diagnostyki Nawierzchni, Kruszyw, Gruntów i Geotechniki.
Wybudowanie nowego laboratorium pozwoli teraz przede wszystkim na akredytację Wydziału Technologii GDDKiA Oddziału w Bydgoszczy, czyli wdrożenie systemu zarządzania jakością zgodnie z PN-EN ISO/IEC 17025. Oprócz niewątpliwej poprawy warunków pracy, bhp i p.poż, stworzy też możliwość prawidłowego zainstalowania nowo zakupionego sprzętu i urządzeń niezbędnych do badań laboratoryjnych a także zwiększy możliwości w zakresie wykonywanych badań.
 

GDDKiA
 

Podstawowe zadania laboratorium drogowego:
- badania gruntu i podłoża,
- badania materiałów przed zatwierdzeniem do wbudowania,
- badania kontrolne jakości w trakcie robót (m.in. zagęszczenie warstw, zgodność wbudowywanych mieszanek z założeniami recepturowymi, odporność na koleinowanie nawierzchni, wytrzymałość i mrozoodporność betonu cementowego)
- badania diagnostyczne nawierzchni
– grubość warstw konstrukcyjnych, nośność, równość i szorstkość nawierzchni, badanie odblaskowości oznakowania pionowego i poziomego, ocena wizualna stanu nawierzchni,
- badania kontrolne w okresie gwarancyjnym,
- opiniowanie receptur i technologii,
- weryfikacja specyfikacji technicznych.

 

GDDKiA