Podpisując umowę na budowę obwodnicy Augustowa 15 lutego 2007 roku GDDKiA posiadała wszelkie niezbędne dokumenty oraz decyzje wydane zarówno przez wojewodę podlaskiego jak i ministra środowiska pozwalające na podpisanie umowy z wykonawcą i przekazanie mu placu budowy. W tym czasie polskie prawo nie było jeszcze dostosowane do wymogów unijnych, mimo że Polska jest członkiem UE od maja 2004 roku. To w wyniku tych nieprawidłowości - 13 stycznia 2009 roku - inwestor był zmuszony do odstąpienia od umowy z wykonawcą - firmą Budimex.
13 stycznia 2009 roku – w związku z wyrokiem WSA w Warszawie uchylającym decyzję Ministra Środowiska z 6 lutego 2007 ws. obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy, która podtrzymywała decyzję wojewody podlaskiego z dnia 18.10.2006 r. oddział GDDKiA w Białymstoku zerwał umowę na budowę tej obwodnicy ze względu na interes publiczny.
W grudniu 2009 roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dotyczącą obwodnicy Augustowa, na podstawie której można było występować o zezwolenie na jej realizację. W maju 2010 roku GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i wykonanie obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8 i drogi ekspresowej S61 a w marcu 2011 roku został podpisana umowa z firmą Budimex, zgodnie z którą wykonawca ma 42 miesiące na zrealizowanie kontraktu.
Już od połowy 2008 roku wszystkie projekty drogowe GDDKiA przygotowywała zgodnie z normami unijnymi mimo, że polskie prawo nie było jeszcze dostosowane do dyrektyw UE. Dzięki dążeniom Generalnej Dyrekcji na przełomie 2008/2009 roku w polskim prawie środowiskowym wprowadzono niezbędne zmiany tak aby nie było nieprawidłowości podczas przygotowania i realizacji inwestycji drogowych względem przepisów obowiązujących wszystkich członków UE.