Przygotowania do zimy na drogach krajowych w województwie pomorskim
Sezon 2012/2013
Jak co roku, od 15 października br. na drogach krajowych rozpoczyna się zimowa mobilizacja. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku musi być gotowa na konieczność odśnieżania około 809 km dróg krajowych w województwie pomorskim. Choć przygotowania do zimy rozpoczynamy ...już kilka miesięcy wcześniej.

Przygotowania do zimy muszą rozpoczynać się latem. Wtedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym – sprawdzany jest stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających. W razie konieczności zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, np. remonty cząstkowe, a także udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z powierzchni jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.

W tym sezonie do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w województwie pomorskim jest przygotowanych 52 pługosolarek, 26 pługów, a do tego na szczególnie ciężkie warunki w pogotowiu czekają 4 pługi wirnikowe. W magazynach znajduje się 17 500 ton soli.

— Jesteśmy dobrze przygotowani do sezonu zimowego. Sprzęt pozostaje w gotowości, zapasy soli są odpowiednie – mówi Karol Markowski, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA. — W tym roku zwiększyliśmy ilości kamer monitorujących newralgiczne miejsca na naszej sieci dróg krajowych do 83. Wzrosła także liczba stacji meteorologicznych – jest ich 14. Informacje pochodzące z tego monitoringu znacząco wspomagają pracę naszych dyżurnych odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg.

W dwóch Obwodach Drogowych – w Gdańsku Matarni (odpowiada za S6 Obwodnicę Trójmiasta i S7 Południową Obwodnicę Gdańska) i w Tczewie (droga krajowa nr 91) są zainstalowane dodatkowe wytwornice solanki do jej wytwarzania na bazie bardziej szlachetnych chlorków wapnia i magnezu (oba działają do -20°C). Środki te pomagają zwalczać skutki zimy w bardzo niskich temperaturach, kiedy nie działa już „standardowa sól” czyli chlorek sodu (do -6°C). W magazynach znajdują się odpowiednie zapasy obu chlorków: wapnia i magnezu.

Przed nadejściem pierwszego ataku zimy stan pełnej gotowości muszą osiągnąć Obwody Drogowe, w których zgromadzony jest sprzęt – solarki i pługi, a także gdzie składowane są materiały do usuwania śliskości drogowej. Bezpośrednio za utrzymanie dróg odpowiada trzynaście obwodów drogowych, które są rozlokowane na terenie całego województwa.

O przejezdności dróg, ewentualnych utrudnieniach w ruchu można się zapoznać na stronie internetowej GDDKiA: www.archiwum.gddkia.gov.pl oraz w całodobowych Punktach Informacji Drogowej tel. 19-111.