W związku z prognozami meteorologów zapowiadającymi w najbliższych dniach spadek temperatury, opady śniegu i deszczu ze śniegiem, informujemy, że w gotowości do wyjazdu na drogi krajowe Dolnego Śląska jest sprzęt odśnieżny (pługi, solarki) oraz kilkadziesiąt tysięcy ton materiałów do zimowego utrzymania (m.in. soli drogowej).
Wszystkie drogi zarządzane przez GDDKIA objęte są systemem stałego monitorowania, pozwalającym na odpowiednie reagowanie służb drogowych – od działań prewencyjnych podejmowanych jeszcze przed wystąpieniem opadów, po całkowite usunięcie śliskości od 4 do 6 godzin po ustaniu opadów, w zależności od standardu utrzymania drogi. Najwyższym standardem utrzymania drogi, gwarantującym najkrótszy czas usuwania śniegu, objęte są drogi obciążone największym ruchem, takie jak np. autostrady, drogi ekspresowe czy inne główne drogi.
W sezonie zimowym 2012/2013 utrzymywać będziemy ponad 1300 km dróg krajowych na Dolnym Śląsku, w tym ok. 200 km autostrady A4; 35,5 km AOW A8 oraz 55 km S8 (Wrocław-Oleśnica-Syców).
Aby dolnośląskie drogi krajowe były bezpieczne w trakcie niekorzystnych warunków atmosferycznych, wykorzystujemy odpowiedni sprzęt i materiały. Wzdłuż dróg, w miejscach narażonych na nawiewanie śniegu na jezdnię, montuje się zasłony przeciwśnieżnych. GDDKiA jak co roku zadbała również o miejsca składowania materiałów: magazyny soli, wytwórnie solanki, składowiska.
Za zimowe utrzymanie dolnośląskich dróg krajowych będzie odpowiedzialnych 8 jednostek terenowych (Rejonów Drogowych GDDKiA) oraz 23 Obwody Drogowe zlokalizowane na terenie całego województwa.
Zimowe utrzymanie dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA odbywa się według 3 standardów:
Standardy zimowego utrzymania dróg określają czas, w jakim skutki danego zjawiska atmosferycznego powinny zostać usunięte,
licząc od momentu wystąpienia śliskości lub ustania opadów śniegu. Prawie 1000 km dróg krajowych Dolnego Śląska utrzymywanych jest w dwóch najwyższych standardach (II+ i II)
Co oznacza utrzymanie dróg w standardzie II+ i II
• w standardzie II+ śnieg zajeżdżony nie występuje
• gołoledź może występować do 3 godzin (od stwierdzenia zjawiska)
• śnieg luźny może zalegać do 4 godzin (po ustaniu opadów śniegu)
• błoto pośniegowe może występować do 6 godzin (po ustaniu opadów śniegu)
Drogi utrzymywane w standardzie II+ (A4, AOW/A8, DK 3 Legnica – północna gr. woj. i DK 8 oraz S8) objęte są wzmocnionym nadzorem, a w ich utrzymaniu stosuje się również profilaktyczne posypywanie jezdni.
Bezpiecznie prowadzimy kierowców przez Autostrady Dolnego Śląska!
Dolnośląskie Autostrady są gotowe do zimy. Zarówno na A4 i AOW A8 będziemy ostrzegali kierowców przed możliwością wystąpienia gołoledzi oraz innych ciężkich warunków na drodze, wykorzystując podświetlane znaki zmiennej treści w ramach Systemu Informacji Autostradowej.
Kto kontroluje „Akcję Zimową” na drogach krajowych?
Zimowe Utrzymanie Dróg Krajowych kontroluje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W GDDKiA funkcjonuje Zespół Zarządzania Ruchem, który pełni 24-godzinny dyżur. Dyżurny zbiera meldunki z terenu, analizuje prognozy pogody, pozostaje w stałym kontakcie z naszymi rejonami drogowymi oraz wykonawcami, a także ze sztabem kryzysowym Wojewody oraz naszą centralą w Warszawie. Dyżurny odbiera również telefony od kierowców i udziela im informacji o warunkach panujących na drodze.
Dotrzymujemy wysokich standardów!
GDDKiA jest zawsze przygotowana do zimy w sposób gwarantujący utrzymanie wymaganych standardów na trasach krajowych. Spośród ponad 1300 km naszych dróg, aż blisko 1000 km jest utrzymywanych w standardzie II i II podwyższonym. Oznacza to, że już kilka godzin po ustaniu opadów jezdnia musi być czarna. Dzięki pracy Służby Drogowej GDDKiA jesteśmy gotowi do zimy!
Zimowy apel do kierowców
Zima, o czym wielu kierowców zapomina, to naturalnie występująca w naszej strefie klimatycznej pora roku i drogowcy nie są w stanie jej zwalczyć, zlikwidować ani jej zapobiec. Mogą jedynie łagodzić jej skutki. Zatem, do trudnych zimowych warunków na drogach powinni się przygotować zarówno drogowcy, jak i kierowcy. Kierowcy powinni skontrolować stan pojazdów, zaopatrzyć się w opony zimowe i łańcuchy, jeśli celem podróży są rejony podgórskie. W zimowe, niezużyte opony i łańcuchy powinni zaopatrzyć się szczególnie kierowcy pojazdów ciężarowych. Te, które poruszając się bez łańcuchów utkną na podjazdach są zimową zmorą naszych dróg, a co za tym idzie powodują długie korki i dezintegrują komunikację innych użytkowników dróg.
Pamiętajmy!
Drogowcy nie walczą z zimą, ale łagodzą jej skutki! Zimowe utrzymanie prowadzone jest do osiągnięcia skutku – przejezdnej i bezpiecznej trasy krajowej!
Drogi w pełnym obrazie!
Aby ułatwić kierowcom poruszanie się na drogach krajowych w zimie, w GDDKiA funkcjonuje Punkt Informacji Drogowej (PID);
Niezależnie od panujących warunków atmosferycznych trwa tam całodobowy dyżur. Kierowcy mogą zasięgnąć informacji o warunkach na drogach krajowych Dolnego Śląska.
Każdy kierowca może przed wyruszeniem w podróż sprawdzić na stronie internetowej GDDKiA Mapę Warunków Drogowych oraz podglądy z kamer zainstalowanych nad wybranymi drogami krajowymi.
Dyżurny PUNKTU INFORMACJI DROGOWEJ
tel. 071 715 67 10.
Pracujemy 7 dni w tygodniu przez 24 godziny!