Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach w obrębie województwa śląskiego administruje drogami krajowych za wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez teren miast na prawach powiatu grodzkiego i w całości drogami ekspresowymi oraz autostradami. Zimowe utrzymanie dróg (ZUD) GDDKiA Oddział w Katowicach realizuje poprzez Rejony w: Częstochowie, Gliwicach, Lublińcu, Pszczynie, Jaworznie - Wysokim Brzegu oraz w Zawierciu.
W sezonie 2012/2013 drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad będą utrzymywane w standardzie II podwyższonym, II, III oraz V. O zaliczeniu dróg do poszczególnych standardów zadecydowała funkcja dróg w układzie komunikacyjnym oraz natężenie ruchu drogowego. Drogi standardu II będą posypywane i odśnieżane na całej długości, natomiast drogi III standardu na określonych odcinkach w miejscach niebezpiecznych, zgodnie z określonymi zasadami odśnieżania i usuwania gołoledzi na drogach krajowych. Drogi zaliczone do utrzymania w V standardzie to drogi serwisowe przy ciągach dróg ekspresowych i autostrad.
Do zimowego utrzymania dróg zaliczono:
Długość dróg: 1 261,083 km
Długość dróg dwujezdniowych: 406,186 km
Długość dróg w rozwinięciu na jedną jezdnię: 1 667,269 km
Długość dróg wg standardów :
STANDARD II podwyższony 520,542 km
STANDARD II 554,283 km
STANDARD III 8,657 km
STANDARD V 177,601 km
Łącznie dróg 1 261,083 km
Sprzęt do odśnieżania dróg i zwalczania śliskości zimowej
Oddział GDDKiA w Katowicach przygotował niezbędną ilość pługów, solarek i piaskarek. Sprzęt do zimowego utrzymania dróg wyposażono w nadajniki GPS oraz w czujniki posypu i płużenia. Dzięki temu na bieżąco będzie monitorowana lokalizacja sprzętu na drodze, stan wykonania prac oraz odtworzenie czasu i miejsca wykonanych wcześniej prac. Na drogach krajowych województwa śląskiego będzie pracował następujący sprzęt odśnieżny i przeciwgołoledziowy:
- pługo-solarki 126
- pługi 72
- pługi wirnikowe 3
- ładowarki 21
- UNIMOG 9
Materiały do zwalczania śliskości zimowej
Zwalczanie śliskości przewidziane jest dwoma metodami:
• przy użyciu środków chemicznych (solą drogową, solą zwilżoną – solanką), metodę tę stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. W przypadku znacznych spadków temperatury, poniżej -10˚C, do zwalczania śliskości stosowana będzie również mieszanina chlorku sodu i chlorku wapnia,
• przy użyciu materiałów uszorstniających.
W magazynach zgromadzono 23 680 ton soli drogowej (chlorku sodu). Planowane zużycie materiałów do zwalczania zimowej śliskości w sezonie 2012/2013 przyjmuje się na poziomie 32 000 ton soli drogowej (chlorku sodu).