GDDKIA rozpoczęła już ponowną ocenę wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu na projektowanie i przebudowę Mostu Grota Roweckiego w Warszawie, z udziałem dwóch podmiotów wykluczonych wcześniej przez GDDKIA na podstawie obowiązującego artykułu 24.1.1.a Prawa Zamówień Publicznych traktującego o nierzetelnych wykonawcach. W ciągu miesiąca zostanie ogłoszony wynik ponownej prekwalifakcji. Procedura wyboru wykonawców, w związku z wyrokiem sądu, przedłuży się o około 3 miesiące. Podpisanie umowy planujemy na kwiecień 2013 roku, a zakończenie budowy po 27 miesiącach.
Ponowne rozpatrzenie wniosków nakazał GDDKIA sąd, który wskazał, że niesolidność wykonawcy nie jest tożsama z brakiem jego profesjonalizmu zawodowego. Jednocześnie sąd nie zakwestionował słuszności zerwania umów przez GDDKIA z nierzetelnymi wykonawcami.
Prawo do złożenia skargi kasacyjnej na dzisiejszy wyrok sądu przysługuje wyłącznie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych.
Wcześniej Krajowa Izba Odwoławcza, wyrokiem z 6 czerwca 2012 roku potwierdziła w całości zasadność wykluczenia przez GDDKiA dwóch firm: NDI oraz Alpinie Bau z postępowania na Most Grota.
GDDKIA wykluczając dwóch wykonawców: NDI i Alpine Bau z postępowania na Most Grota w Warszawie, postąpiła zgodnie z literalnym zapisem artykułu 24.1.1.a Prawa Zamówień Publicznych, który zobowiązuje Zamawiającego do wykluczenia nierzetelnego wykonawcy z przetargu, jeżeli w ciągu ostatnich 3 lat odstąpił on od umowy z wykonawcą z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność.
Przypomnijmy, GDDKiA odstąpiła od kontraktu „Budowa autostrady płatnej A1 odcinek od węzła Świerklany (bez węzła) do granicy Państwa z Republiką Czeską w Gorzyczkach” podpisanego z konsorcjum Alpine Bau GmbH ze względu na notoryczne uchylanie się wykonawcy od realizowania warunków kontraktu. W chwili wypowiedzenia umowy stan zaawansowanie prac budowlanych na tym odcinku A1 powinien sięgać 85 proc., a wynosił jedynie 50 proc. Wykonawca 18,3-kilometrowego odcinka autostrady A1 nie tylko stale uchylał się od prowadzenia robót, a dodatkowo w ramach podjętych jedynie częściowo obowiązkowych prac stale dochodziło do licznych, niczym nieuzasadnionych opóźnień.
Umowa na budowę autostrady A4 Brzesko – Wierzchosławice z konsorcjum NDI SA – SB Granit została rozwiązana przez GDDKiA z winy wykonawcy, m.in. ze względu na liczne opóźnienia Wykonawcy, nie dające szans wybudowania tego odcinkach na czas wskazany w umowie.