Dwie jezdnie z Olsztynka do Nidzicy

Droga ekspresowa S-7 Olsztynek – Nidzica jest już dostępna dla kierowców. Dziś (08.11) po godzinie  10.00 ruch został skierowany na dwie jezdnie nowej siódemki.  



GDDKiA

 

Po zgłoszeniu przez wykonawcę gotowości zadania do odbioru, rozpoczną się procedury związane z uzyskaniem zezwolenia na użytkowanie. Potrwają one do końca listopada. Do tego czasu na „siódemce” będzie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu. Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy w każdym kierunku, jednak ze względu na toczące się jeszcze prace porządkowe i  wykończeniowe na drodze będzie obowiązywało ograniczenie do 70 km/h.

 

Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S-7 Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S-51 podpisano w maju 2009 r. Jest to inwestycja drogowa zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”, który zakłada zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie i realizację inwestycji tylko jednym przetargiem na projekt i wykonanie łącznie.

 

W ramach kontraktu zaprojektowano i wybudowano 31,3 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju poprzecznym 2x2 z szerokim pasem dzielącym umożliwiającym rozbudowę drogi do przekroju poprzecznego 2x3. Dostęp do drogi jest możliwy poprzez pięć węzłów: Olsztynek-Wschód, Olsztynek-Zachód, Grunwald, Waplewo i Rączki. W ciągu drogi powstały 33 obiekty mostowe. Dwa z nich to górne przejścia dla dużych zwierząt, tzw. „zielone mosty” zlokalizowane w okolicach Witramowa oraz pomiędzy Waplewem a Frąknowem.

 

Budowa drogi ekspresowej S-7 wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S-51 jest inwestycją finansowaną z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektuwyniosła ponad 1,317 mld zł. Dofinansowanie z POIiŚ to kwota 1,052 mld zł.

 

Droga ekspresowa S-7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Stanowi połączenie między Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem. Przez województwo warmińsko-mazurskie przechodzi 155 km tej trasy, w całości przewidziane do przebudowy do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Do tej pory w standardzie drogi ekspresowej wykonano ponad 4 km obwodnicy Elbląga (2007), 14 km na odcinku Elbląg – Pasłęk (2011) oraz 36,5 km na odcinku Pasłęk – Miłomłyn (2012). Łącznie z zakończonym obecnie odcinkiem siódemki i obwodnicy Olsztynka kierowcy będą mieli do dyspozycji prawie 86 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.