Prawie 85-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Kowala pozwoli kierowcom pokonać ten dystans w około 40 minut. Dotychczasowa podróż na tym odcinku zatłoczoną krajową „jedynką” trwała ponad dwukrotnie dłużej. To najdłuższy odcinek autostrady finansowany ze środków UE, oddany przez GDDKiA. W przyszłym roku autostrada A1 połączy Gdańsk i Łódź. 22 listopada otwarte zostaną oferty w przetargu na dokończenie prac między Kowalem a Toruniem, tak by wiosną 2013 roku po podpisaniu umowy rozpoczęły się prace budowlane.
Dzięki nowej trasie skróci się czas przejazdu między Łodzią a Włocławkiem, tym samym przyśpieszy czas podróży z centrum kraju na wybrzeże.
Nowy prawie 85-kilometrowy odcinek A1 pozwoli uniknąć przejazdu droga krajową nr 1 przez Zgierz i Łęczycę. A1 Łódź-Kowal to istotny fragment autostradowego połączenia krajowego na osi północ–południe łączącego Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Jadąc od południa możemy na nią wjechać na węźle „Łódź Północ” (A1/A2) a zjedziemy z na węźle „Kowal” czyli na przecięciu z drogą krajową nr 1. Po drodze mamy do dyspozycji trzy węzły; „Piątek” u zbiegu z droga wojewódzką nr 703, „Kutno Wschód” na przecięciu z drogą krajową nr 92 (tu prace związane z budową łącznic potrwają do przyszłego roku) i „Kutno Północ” na przecięciu z drogą krajową nr 60.
Nowa trasa może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Wyposażona jest w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2x3,75 m szerokości) w każdym kierunku i 3 metrowy pas awaryjny. Duża szerokość pasa rozdzielającego jezdnie (11-11,5 metra) umożliwia w przyszłości dobudowanie trzeciego, wewnętrznego pasa ruchu, w razie znaczącego wzrostu liczby pojazdów korzystających z autostrady. Do takiego rozwiązania zostały przystosowane także wszystkie obiekty przechodzące nad autostradą.
Na całym odcinku powstało 113 większych obiektów inżynierskich, do dyspozycji kierowców przygotowano 8 miejsc obsługi podróżnych (po cztery dla każdego kierunku ruchu) w Głownie, Krzyżanowie, Lubieniu Kujawskim, i Strzelcach. W okolicach Piątka wybudowana została najdłuższa estakada konstrukcji skrzynkowej w Polsce, której zadaniem jest przeniesienie ruchu nad bardzo cennymi w tym miejscu obszarami chronionymi przyrodniczo i zaliczanymi do programu „Natura 2000” - „Pradoliny Warszawsko – Berlińskiej” i „Pradoliny Bzury i Neru”.
Wartość prac budowlanych dla całego odcinka to ponad 2,4 miliarda złotych. Budowa współfinansowana była ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.