Północna obwodnica Jędrzejowa - wniosek o pozwolenie na użytkowanie złożony
Wniosek o zezwolenie na użytkowanie północnej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi krajowej nr 78 został złożony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Droga zostanie otwarta po uzyskaniu takiego zezwolenia. Kierowcy powinni nią pojechać jeszcze w grudniu.

W dniu 27 listopada 2012 wykonawca inwestycji zgłosił zgodnie z terminem zakończenie robót budowlanych. Na terenie inwestycji trwają jedynie prace porządkowe. W międzyczasie WINB przystąpi do obligatoryjnej kontroli inwestycji oraz procedur związanych z rozpatrywaniem wniosku o zezwolenie na użytkowanie nowej trasy.

 

Północna obwodnica Jędrzejowa w ciągu drogi krajowej nr 78 Szczekociny – Jędrzejów – Chmielnik ma na celu przejęcie ruchu tranzytowego z istniejącej, a biegnącej przez Jędrzejów na kierunku wschód-zachód trasy, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu i poprawę komfortu jazdy. Obwodnica północna Jędrzejowa jest powiązana z wybudowaną w latach 2003–2005 obwodnicą wschodnią w ciągu drogi ekspresowej S7. Droga krajowa nr 78 to niezwykle istotny element skomunikowania Śląska i południowych granic Polski z województwem świętokrzyskim i wschodnimi regionami kraju.

 

Północna obwodnica Jędrzejowa ma dwie jezdnie i parametry GP (drogi głównej o ruchu przyspieszonym). Trasa o długości blisko 8 kilometrów łączy miejscowość Prząsław z węzłem kieleckim na istniejącej już wschodniej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu drogi ekspresowej S7. W ramach inwestycji przewidziano obiekty zapewniające bezkolizyjny ruch, takie jak:

- wiadukt nad drogą powiatową Prząsław - Tyniec

- wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi powiatowej Jędrzejów – Lasków

- kładka dla pieszych nad obwodnicą w miejscowości Wilanów

- węzeł na skrzyżowaniu obwodnicy z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej 728

- wiadukt w ciągu obwodnicy nad istniejącą drogą wojewódzką 728 Jędrzejów – Grójec

- wiadukt w ciągu obwodnicy nad linią kolejową Warszawa – Kraków

- wiadukt nad obwodnicą w ciągu ulicy Kieleckiej jako część węzła zespolonego na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej 78

 

Roboty budowlane wykonane w latach 2010 – 2012 kosztowały 186 mln złotych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Wartość całego projektu to około 250 mln złotych, maksymalna kwota dofinansowania to około 110 mln złotych.