Rok 2012 na drogach krajowych Warmii i Mazur

Informacja o inwestycjach realizowanych w 2012 r. na drogach krajowych w województwie warmińsko-mazurskim.



Budżet olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na budowę i remonty dróg w 2012 roku wyniósł 1,2 mld zł. Wartość inwestycji realizowanych na drogach krajowych Warmii i Mazur w roku 2012 to 2,7 mld zł.

 

Prace  budowlane w województwie warmińsko-mazurskim toczyły się na 88 km dróg krajowych, z czego budowa  dróg ekspresowych S-7 (61 km) oraz S-51 (6 km) objęła 67 km i realizowana była na dwóch odcinkach. Pasłęk - Miłomłyn, o długości ok. 37 km i wartości 1,07 mld zł został oddany do użytku w lipcu, z kolei 31-kilometrowy odcinek Olsztynek – Nidzica  wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S-51 o wartości 1,185 mld zł został zakończony w listopadzie br. Zadania te współfinasowane były z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

S-7 Pasłęk-Miłomłyn 

S-7 Olsztynek-Nidzica 

S-51 Obwodnica Olsztynka 

 

Z funduszy POIiŚ realizowany jest również 8,2-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich. Koszt tego zadania to 147 mln zł. Termin zakończenia zadania, ze względu na konieczność zwiększenia zakresu wymiany gruntów i przebudowę niezinwentaryzowanej poniemieckiej sieci melioracyjnej, przesunięty został na 27 czerwca 2013 roku.

16 Biskupiec-Borki Wielkie 

 

W lipcu tego roku zakończyła się budowa obwodnicy Ełku o długości 4,8 km, realizowanej w ciągu dróg krajowych nr 16 i 65. Obwodnica o wartości 135 mln zł powstała dzięki środkom  Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

Obwodnica Ełku 

 

Na ukończeniu znajduje się kolejna inwestycja finansowana z PORPW – obwodnica Olecka o długości 7,6 km w ciągu drogi krajowej nr 65. Wartość tego zadania to 109 mln zł. Będzie to droga o przekroju 2+1, co oznacza, że jadący będą  mieli na zmianę po dwa pasy ruchu w jednym kierunku.

Obwodnica Olecka 

 

Jesienią 2012 roku oddane zostały do użytku dwa mosty w ciągu dróg krajowych. W Iławie na drodze krajowej nr 16 wybudowany został nowy most łukowy nad przesmykiem pomiędzy jeziorami, z kolei w Braniewie w ciągu drogi krajowej nr 54, został wyremontowany most nad rzeką Pasłęką. 

Most w Iławie 

Most w Braniewie 

 

Oprócz dużych inwestycji drogowych olsztyński oddział realizował  w 2012 roku także remonty nawierzchni. Szereg wykonanych remontów dał w efekcie 32 km nowych nawierzchni i 1800 m nowych chodników.

Remonty nawierzchni 

 

W styczniu br. laboratorium drogowe olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskało nową siedzibę, odpowiadającą coraz wyższym wymaganiom stawianym nowoczesnemu systemowi kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu dróg. Przy ul. Sokolej w Gutkowie powstał obiekt odpowiedni dla nowoczesnych technologii i urządzeń stosowanych w badaniach kontroli jakości dróg. Koszt budowy to 8,7 mln zł. Nowe laboratorium zostało wyposażone w nowy sprzęt o wartości ponad 7 mln zł, który zastąpił stare, wyeksploatowane urządzenia.

Laboratorium drogowe 

 

W ciągu bieżącego roku olsztyńskie laboratorium drogowe przeprowadziło łącznie 13 113 badań, w tym:

- badania betonu i materiałów wiążących – 1690

- badania kruszyw – 618

- badania asfaltu i mieszanek mineralno-asfaltowych – 7466

- badania gruntów – 1069

- badania z zakresu diagnostyki nawierzchni – 2270

 

28 listopada 2012 r. olsztyński oddział GDDKiA złożył wniosek do Polskiego Centrum Akredytacji o akredytację laboratorium drogowego.

  

Główne inwestycje realizowane w roku 2012:

  • S7 – Pasłęk – Miłomłyn (1,07 mld zł) – 36,5 km
  • S7 – Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi 51 (1,185 mld zł) – 31,3 km
  • 16 – Biskupiec – Borki Wlk. – (149 mln zł) – 8,2 km 
  • 16/65 – obwodnica Ełku (III i IV etap) – (135 mln zł) - 4,8 km
  • 65 – obwodnica Olecka (109 mln zł) – 7,5 km