Wprowadzenie zmian organizacji ruchu w związku z budową kieleckiej obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S7 planowane jest 9 stycznia 2013 (środa) około godziny 12. Wykonawca planuje przełożenie ruchu z jezdni zachodniej na wschodnią na fragmencie o długości około 5 kilometrów miedzy węzłem Jaworznia, a węzłem Chęciny. Podobna zmiana organizacji ruchu planowana jest także w przyszłym tygodniu. Na wschodnią jezdnię będziemy wtedy zjeżdżać już przed węzłem w Jaworzni (jadąc od Warszawy). Zmiany mają na celu ułatwienie zmotoryzowanym pokonywania budowanej obwodnicy, ponieważ zlikwidowana zostanie część tymczasowych „przewiązek” między jezdniami, a proste odcinki będą wydłużone. Mimo to prosimy kierowców o zwracanie uwagi na nowe tymczasowe oznakowanie oraz zachowanie szczególnej ostrożności.
Obwodnica mimo budowy jest przejezdna. Ruch w obu kierunkach odbywa się od węzła w Wiśniówce do węzła w Kostomłotach jezdnią wschodnią. Jadąc od Warszawy w obrębie węzła w Kostomłotach zjeżdżamy na jezdnię zachodnią, a za węzłem wracamy na wschodnią. Na zachodnią jezdnię zjeżdżamy ponownie w Górkach Szczukowskich. Po jutrzejszej zmianie organizacji ruchu na jezdnię wschodnią zjeżdżać będziemy ponownie za węzłem Jaworzni i dojeżdżać nią do Chęcin.
Zakończenie budowy obwodnicy Kielc planowane jest w maju br. Aktualnie na całej wschodniej jezdni obwodnicy (z wyjątkiem krótkich fragmentów w obrębie węzła w Kostomłotach i węzła w Chęcinach) ułożona jest ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni. Ostatnia warstwa nawierzchni ułożona jest także na niektórych fragmentach jezdni zachodniej. Wykonawca będzie kontynuował układanie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach jezdni zachodniej w miarę poprawiania się warunków atmosferycznych. Gotowe są konstrukcje wszystkich obiektów mostowych wybudowanych w ramach inwestycji. Po większości z nich – usytuowanych wzdłuż obwodnicy i nad obwodnicą (np. wiadukt wzdłuż drogi do Zagnańska, wiadukty w Jaworzni i Chęcinach) odbywa się ruch. Na niektórych wiaduktach prowadzone są prace wykończeniowe. Wykonawca równolegle kontynuuje roboty np. przy montażu barier i ekranów, stawianiu konstrukcji dla oznakowania, urządzeniach odwadniających i elektrycznych.
Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku obwodnicy Kielc 7 to największa inwestycja drogowa na terenie województwa świętokrzyskiego realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków z Unii Europejskiej. Budowa ekspresowej obwodnicy rozpoczęła się w 2010 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2013 roku. Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu podróżowania na trasie Warszawa – Kraków. Obwodnica Kielc to także jeden z najistotniejszych odcinków drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Warszawa – Kraków - Chyżne łączącej północne obszary Polski z południową granica państwa. Dwujezdniowa ekspresowa obwodnica uwolni stolicę województwa świętokrzyskiego od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa będzie doskonale skomunikowana z drogą krajową 74 oraz z drogami innych kategorii poprzez przebudowane węzły drogowe. Komunikację lokalną zapewnią nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem obiektów inżynierskich typu wiadukty czy kładki dla pieszych. Dwujezdniowa obwodnica Kielc wydłuży fragment ekspresowej drogi S7 na terenie województwa świętokrzyskiego do blisko 50 kilometrów.
Jednojezdniowa obwodnica Kielc została oddana do użytku już w latach 80. ubiegłego wieku. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km oraz pełne parametry trasy ekspresowej. Przebudowane zostaną węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni będzie pierwszym i największym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych S7 i przyszłej S74, zapewni nie tylko skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z miastem, ale i z ośrodkiem targowym. W ramach inwestycji powstanie ponad trzydzieści dużych obiektów inżynierskich, w tym 18 wiaduktów, 9 mostów, 4 przejścia dla pieszych. Wybudowane zostaną 2 profesjonalne Miejsca Obsługi Podróżnych. Powstaną nowoczesne urządzenia związane z ochroną środowiska m.in. 3 przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, ekrany akustyczne, a także urządzenia zapewniające odwodnienie m.in. zbiorniki retencyjno-odparowujące.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu to około 837 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania z Unii Europejskiej to 629 mln złotych