GDDKiA: spełniliśmy wszystkie wymogi ochrony środowiska! NSA: skarga ekologów do ponownego rozpatrzenia!

Wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego o uchyleniu i skierowaniu do ponownego rozpatrzenia wyroków Wojewódzkiego Sądu  Administracyjnego podtrzymujących decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej czyli drogi ekspresowej S7 na odcinku granica województwa świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna oznaczają, że sprawy wrócą do WSA i będą ponownie rozpatrywane.  Aktualnie decyzja ZRiD jest ostateczna i podlega wykonaniu. GDDKiA czeka na pisemne uzasadnienie wyroków.



Pełna ochrona środowiska zapewniona

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach podczas procedury przygotowania inwestycji  spełniła wszystkie ustawowe wymogi związane z warunkami technicznymi i z ochroną środowiska. Opracowane zostały dwa raporty o oddziaływaniu inwestycji na środowisko uwzględniające wszystkie  zaistniałe w danych okresach aspekty ochrony środowiska.

 

W obu dokumentach rzetelnie został oceniony wpływ przedsięwzięcia na środowisko.  Zostały przeprowadzone dwie procedury ocen oddziaływania na środowisko. W wyniku pierwszej została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Natomiast ponowna ocena oddziaływania na środowisko została przeprowadzona na etapie wydawania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.  W raporcie do ponownej oceny oddziaływania na środowisko uwzględniono oddziaływanie inwestycji na zgłoszony do Komisji Europejskiej w listopadzie 2009 nowy obszar Natura 2000 – Lasy Skarżyskie.

Wynikiem analizy oddziaływania inwestycji na środowisko jest zaplanowanie na około 7-kilometrowym odcinku drogi  siedmiu przejść dla zwierząt - w tym 6 dla zwierząt małych i 1 przejścia wzdłuż rzeki Oleśnicy dla zwierząt średnich, a także działań minimalizujących oddziaływanie inwestycji  na  przedmioty ochrony w pobliskim obszarze Natura 2000 (motyle).  Ponadto  na bazie raportu oddziaływania na środowisko sporządzonego dla sąsiedniego odcinka S7 od granicy województwa świętokrzyskiego z mazowieckim do Radomia i wnikliwej analizy szlaków migracji zwierząt przewidziano aż  4 przejścia dla zwierząt dużych. Dwa z nich już na 2-kilometrowym fragmencie bezpośrednio  przyległym od granicy  województwa  świętokrzyskiego z mazowieckim.

 

Sąd zbada sprawę raz jeszcze

 Mimo to Stowarzyszenie Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot złożyło skargi do NSA na wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego utrzymujące decyzję środowiskową i decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji. Naczelny Sąd Administracyjny w ustnym uzasadnieniu wyroku skoncentrował się na kwestii  formalnej  dotyczącej tego czy organ pierwszej instancji wydający decyzję środowiskową (decyzja Wydziału Środowiska UW z dnia 30 października 2008) powinien już uwzględnić wpływ inwestycji na obszar dopiero zaproponowany   w 2009 do wpisania na listę Natura 2000, a znajdujący  się w odległości około 1 km od planowanej inwestycji.  W kontekście opracowanej w oparciu o obowiązujące przepisy dokumentacji  oraz kwestii rozpatrywanych przez Sąd, prezentowane stanowisko Stowarzyszenia dotyczące ekonomicznych i  społecznych aspektów budowy węzła Skarżysko-Północ należy uznać za bezzasadne.

 

Tę drogę trzeba wybudować, żeby nie ginęli ludzie!

Biorąc pod uwagę powyższe fakty, należy podkreślić, że działania Stowarzyszenia mogą przyczynić się do zablokowania ważnej z punktu widzenia  bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa mieszkańców Skarżyska i ochrony środowiska inwestycji.  Należy przy tym pamiętać, że częścią środowiska jest także człowiek, a celem inwestycji jest także podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Nowoczesna  droga ekspresowa oznacza uwolnienie miasta od ciężkiego ruchu tranzytowego , zmniejszenie poziomu hałasu i emisji spalin. Dla podróżujących tranzytem trasa oznacza większy komfort jazdy i mniejsze zużycie paliwa, a zatem ograniczenie produkcji spalin.

Z danych przekazanych przez policję wynika,  że w okresie od 2008 do pierwszej połowy 2012 roku na odcinku drogi nr 7 granica województwa  - Skarżysko  doszło do 30 wypadków, w których śmierć poniosło 8 osób, a 42 zostały ranne. Generalny pomiar ruchu przeprowadzony w roku 2010 wykazał, że średnie natężenie ruchu przekroczyło tam 19 tysięcy pojazdów na dobę i gwałtownie wzrasta. W stosunku do poprzedniego pomiaru w 2005 roku wzrosło o ponad 30 procent.