W odpowiedzi na artykuł „Autostrady za pół ceny” opublikowany w dzisiejszym Dzienniku Gazecie Prawnej GDDKiA informuje, że
1. Proces wyboru wykonawców w trzech wskazywanych w artykule postępowaniach przetargowych (budowa autostrady A1 od Kowala do Torunia, modernizacja mostu Grota-Roweckiego oraz budowa tzw. wylotówki na Janki) nie jest zakończony. Postępowania są w trakcie kontroli uprzedniej Prezesa UZP. Teraz czas na gwarancje należytego wykonania od instytucji finansowych. Jeśli wykonawcom uda się je pozyskać będzie to znaczyło przejście przez nich kolejnego etapu weryfikacji dotyczącego potencjału finansowego. Wówczas zostanie z nimi podpisana umowa. Jeśli takiej gwarancji nie dostarczą – wykonawcami zostaną inne firmy. GDDKiA skorzysta z kolejnych ofert złożonych w tych samych przetargach. Sprawdzianem czy wykonawcy za przedstawione w przetargach oferty cenowe są w stanie zakończyć projekt z sukcesem będzie zatem analiza instytucji finansowych, które zanim wydadzą gwarancje należytego wykonania umowy dokładnie zweryfikują wykonawcę i inwestycje, którą wykonawca ma realizować.
2. Zarówno w przypadku tzw. wylotówki na Janki jak i mostu Grota-Roweckiego wykonawcom zostały przekazane dokumentacje projektowe z możliwością ich optymalizowania. Formuła „Projektuj i Buduj” to szansa na wykorzystanie doświadczenia wykonawców i umożliwienie im zastąpienia niektórych drogich rozwiązań projektowych mniej kosztownymi ale zachowującymi wymagane parametry techniczne i jakościowe, zgodnymi z programem funkcjonalno-użytkowym.
3. W artykule wybiórczo wskazano tylko dwa z trzech rozstrzygniętych w ciągu ostatniego miesiąca postępowań przetargowych, w których najkorzystniejsze oferty opiewają na kwoty około 50 procent niższe od kosztorysu inwestorskiego. Nie wskazano tylko jednego zamówienia pn. „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S8 na odc. Salomea – Wolica” wraz z powiązaniami z dk nr 7, odc. Paszków – Opacz - Łopuszańska (odcinek pozamiejski)” gdzie najkorzystniejszą ofertę (za 59,8 % kosztorysu) złożyła firma Strabag Sp. z o.o. Złożona przez dużą firmę budowlaną oferta pokazuje, że wykonawca we właściwy sposób skorzystał z szansy na optymalizację.
4. Podnoszenie argumentu, że za 50% kosztorysu inwestorskiego nie można zbudować drogi jest wyjątkowo nietrafione. Jest wiele przykładów potwierdzających, że należyta i terminowa budowa - za cenę, którą reguluje rynek, a która okazała się niższa niż wartość kosztorysowa - jest możliwa. Obrazują to inwestycje oddane do ruchu w zeszłym roku, w tym m.in.:
1. Budowa Obwodnicy Mińska Mazowieckiego w ciągu autostrady A2 na odc. w. Lubelska – Siedlce
567,4 mln zł (65,1% wartości kosztorysu zamawiającego).
2. Projekt i budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa, odcinek D
643,8 mln zł (64,1 % wartości kosztorysu zamawiającego).
3. Projekt i budowa autostrady A2 Stryków - Konotopa, odcinek E
425,5 mln zł (63,6 % wartości kosztorysu zamawiającego).
4. Budowa obwodnicy Serocka na drodze Nr 61
138,9 mln zł (49,3 % wartości kosztorysu zamawiającego).
5. Budowa obwodnicy Kraśnika na drodze Nr 74
89,2 mln zł (55,0 % wartości kosztorysu zamawiającego).
6. S8 Budowa obwodnic Zambrowa i Wiśniewa - 57% kosztorysu zamawiąjącego
7. S8 Wrocław – Syców - 50% kosztorysu zamawiającego