Utrzymaj standard – nowy i efektywny model bieżącego utrzymania dróg w regionie świętokrzyskim
Średnio o około 30 procent mniej kosztuje kompleksowe utrzymanie dróg krajowych w nowoczesnym modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Ten model sprawdził się już na polskich drogach krajowych o łącznej długości 800 km. Od października będzie wdrażany na wybranych drogach regionu świętokrzyskiego.

Pierwszy przetarg na kompleksowe utrzymanie odcinka drogi ekspresowej S74 Kielce – Cedzyna według nowoczesnego modelu „utrzymaj standard” ogłoszony został przez kielecki oddział GDDKiA. To oznacza, że jeden wykonawca, a nie kilku, jak to było wcześniej, zajmie się całorocznym bieżącym utrzymaniem odcinka drogi. Kolejny przetarg na kompleksowe utrzymanie drogi ekspresowej S7 od Skarżyska do Chęcin ogłoszony zostanie jeszcze w kwietniu. To znacznie usprawni działania i obniży ich koszty.

 

 Świętokrzyskie odcinki nowych dróg S7 i S74 będą utrzymywane kompleksowo przez 6 kolejnych lat począwszy od 15 października 2013 roku przez wyłonionych w przetargach wykonawców. Będzie do nich należało m.in. zimowe odśnieżanie, wiosenne koszenie trawy, porządki, drobne naprawy, sprawdzanie i uzupełnianie oznakowania itp. Do tej pory za poszczególne czynności odpowiedzialni byli różni wykonawcy.

 

Warto wiedzieć ….

Średnio o około 30 procent mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w opartym na wskaźnikach modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Taki jest wynik analizy już podpisanych 16 kontraktów zawartych od 2010 roku w formule "utrzymaj standard" na kompleksowe utrzymanie łącznie 781 km dróg w całym kraju.

Model "utrzymaj standard" GDDKIA wprowadziła po raz pierwszy w 2010 roku na S3 w województwie zachodniopolskim. Wykonana dla GDDKiA analiza ekonomiczna, uwzględniająca doświadczenia m.in. z realizacji tego kontraktu, pokazała wyraźnie, że zlecenie kompleksowych prac utrzymaniowych firmom zewnętrznym znacząco obniża koszty utrzymania sieci drogowej. Dlatego GDDKiA przyjęła zasadę, że każda nowo oddana do użytku droga, będzie utrzymywana w tym właśnie modelu. Od czasu pierwszego kontraktu na "utrzymanie standardu" wydłużono czas zlecanych prac z 3 do 6 lat.

Model "Utrzymaj standard" pozwala zarządcy dróg skupić się na kontroli standardu jaki Wykonawca musi zgodnie z umową utrzymać. Standardy te są określone dla każdej klasy drogi krajowej i pod tym względem jednolite w całej Polsce. Sposób ich weryfikacji i kontroli także jest jasno określony. Wykonawcy umów w ramach utrzymania mają za zadanie przede wszystkim utrzymać określony standard drogi krajowej, łącznie z bieżącymi naprawami małych uszkodzeń drogi (tzw. remonty cząstkowe), osiągać określone wskaźniki , z jakich będą rozliczani oraz tak zarządzać swoją pracą, aby była ona efektywna. Zamawiający tym samym obdarza Wykonawcę dużo większym zaufaniem niż w przypadku poprzednich modeli utrzymania, gdzie decyzje o tym gdzie, kiedy i jak wykonawca ma utrzymać drogę, zapadały po stronie zamawiającego.

Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10% a 40%.