Przedstawiciele olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego podpisali umowę określającą zasady współpracy w zakresie wykorzystania potencjału laboratorium drogowego GDDKiA na inwestycjach prowadzonych na drogach wojewódzkich.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, mając na względzie poprawę jakości i trwałości realizowanych przez samorządy województw projektów drogowych, zaproponował marszałkom, by korzystali z laboratoriów GDDKiA. Na efekty nie trzeba było długo czekać. W połowie maja marszałek województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z przedstawicielami olsztyńskiego oddziału GDDKiA porozumienie zawierające deklarację współpracy z laboratorium drogowym, a dziś została podpisana umowa określająca zakres i szczegółowe zasady współdziałania.
Na każdym etapie realizacji inwestycji konieczne jest sprawdzenie, czy droga jest budowana przez wykonawcę zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. Badania przechodzą wszystkie nowobudowane, przebudowywane i remontowane drogi krajowe w Polsce w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu kontroli jakości.
Fundamentem tego systemu są laboratoria drogowe GDDKiA. Od 2010 roku GDDKiA zainwestowała w ich rozwój w zdecydowany sposób. Dzięki temu laboratoria drogowe GDDKiA są w stanie zbadać każdy rodzaj i jakość zastosowanego na budowie materiału – zaczynając od najdrobniejszych wypełniaczy, pyłów, piasków, kruszyw, cementów, asfaltów przez betony, mieszanki mineralno-asfaltowe kończąc na gotowym produkcie - drodze i jej właściwościach. Tylko w 2012 r. laboratoria drogowe GDDKiA pobrały i zbadały prawie 69 tysięcy próbek (68 892). Na podstawie wyników badań wykonywanych zarówno przez laboratoria GDDKiA, jak i przez samych wykonawców, na bieżąco wykonywane są niezbędne naprawy czy poprawki. Tak wnikliwy monitoring jakości powoduje, że drogi budowane są zgodnie z warunkami kontraktowymi, tak, by przez wiele lat służyły użytkownikom w dobrym stanie.
Dzięki umowie zarządu województwa z olsztyńskim oddziałem GDDKiA sprzęt laboratoryjny zakupiony ze środków publicznych będzie mógł być wykorzystywany również na drogach samorządowych. Usługi laboratoriów drogowych GDDKiA będą dostępne dla samorządów w zakresie nie wpływającym na nadzór jakości nad drogami krajowymi. GDDKiA w sytuacji dużego obciążenia laboratorium drogowego badaniami na własnych zadaniach, zastrzega sobie możliwość wykonywania tych badań w pierwszej kolejności.
Zasady współpracy samorządu województwa z laboratorium GDDKiA
1. GDDKiA w dostępnym czasie wykona badania laboratoryjne na potrzeby województwa w szczególności:
2. GDDKiA w sytuacji dużego obciążenia laboratorium drogowego badaniami na własnych zadaniach, zastrzega sobie możliwość wykonywania tych badań w pierwszej kolejności.
3. Sposób prowadzenia badań w trakcie realizacji umowy odbywać się będzie w zgodności z systemem zarządzania obowiązującym w Wydziale Technologii – Laboratorium Drogowym GDDKiA.
4. Szczegółowe działania wynikające z umowy realizowane będą w oparciu o zlecenia badań przesyłane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie poprzez koordynatora wskazanego w umowie.
5. Badania będą wyceniane na podstawie zestawienia kosztów funkcjonowania laboratorium drogowego GDDKiA w Olsztynie, proporcjonalne do ilości przeprowadzonych badań oraz kosztów związanych z zaangażowaniem osób i pracą sprzętu, przy wykonywaniu badań na rzecz województwa.
Wydział Technologii - Laboratorium Drogowe GDDKiA Oddział w Olsztynie
Laboratorium drogowe olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad od stycznia 2012 roku funkcjonuje w nowej, nowoczesnej siedzibie, odpowiadającej coraz wyższym wymaganiom stawianym nowoczesnemu systemowi kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu dróg. Znajdują się w niej pracownie: mieszanek mineralno-asfaltowych, betonów, diagnostyki nawierzchni, kruszyw, gruntów
i geotechniki oraz chemicznej, które wykonują następujące zadania:
• badania kontrolne na etapie przygotowania inwestycji - m.in. badania gruntów i podłoża,
• badania przed zatwierdzeniem materiałów do wbudowania,
• badania kontrolne jakości stosowanych materiałów w trakcie robót – m.in. odporność na koleinowanie nawierzchni, ścieranie kruszyw, wytrzymałość betonu,
• badania diagnostyczne nawierzchni – m.in. georadarowy pomiar grubości warstw konstrukcyjnych, nośność, równość i szorstkość nawierzchni,
• badanie odblaskowości oznakowania pionowego i poziomego,
• badania kontrolne w okresie gwarancyjnym.
W 2012 roku olsztyńskie laboratorium GDDKiA wykonało 13 458 badań w tym:
- 618 badań kruszyw
- 1000 badań gruntów
- 570 badań betonów na około 2000 próbach
- 9000 badań mieszanek mineralno-asfaltowych
- 2270 badań diagnostycznych nawierzchni oraz przebadano 2545 km dróg (pomiary linowe).