Alpine mówi jedno, robi drugie

Wykonawca budowy drogi krajowej nr 16 i S5, po zgłoszeniu upadłości przez austriacką centralę firmy, deklaruje poprzez media dokończenie inwestycji. Jednocześnie podwykonawcom realizującym budowę firma nakazuje zejście z budowy. GDDKiA dokończy obie inwestycje z tym lub innym wykonawcą, a wszyscy podwykonawcy firmy Alpine Bau, którzy rzetelnie wykonali swoją pracę przy realizacji inwestycji, zgodnie ze standardowymi procedurami obowiązującymi w GDDKiA, otrzymają należne pieniądze.



GDDKIA wezwała firmę Alpine Bau do kontynuacji prac na obu realizowanych przez spółkę kontraktach: budowie DK16 (odcinek Biskupiec-Borki Wielkie) i  S5 Poznań-Wrocław, odc. Kaczkowo-Korzeńsko, zgodnie z terminami kontraktowymi. Do inwestora nie wpłynęła bowiem żadna oficjalna informacja o wycofaniu się spółki Alpine z realizacji drogowych kontraktów w Polsce po tym, jak wiedeńska centrala spółki Alpine złożyła wniosek o upadłość. Bardzo trudna sytuacja finansowa spółki była jednak znana od dawna, dlatego też GDDKiA jest przygotowana na każdy scenariusz, tak by jak najsprawniej dokończyć oba kontrakty.

 

Jesteśmy także gotowi do zabezpieczenia płatności dla podwykonawców Alpine, którzy rzetelnie wykonali prace na kontraktach. GDDKIA ma bowiem opracowane stosowne procedury w przypadku kiedy nierzetelny wykonawca przestaje regulować swoje zobowiązania wobec podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. Żaden podmiot, który wykonywał roboty budowlane i świadczył usługi na rzecz danego kontraktu zgodnie z umową, nie będzie pozostawiony sam sobie.

 

W przypadku zaakceptowanych podwykonawców robót procedurę tę określa ustawa Kodeks Cywilny. W takich sytuacjach, w przypadku braku uregulowania zobowiązań przez wykonawcę, zamawiający ma obowiązek uregulowania tych płatności na rzecz podwykonawcy na zasadach solidarnej odpowiedzialności. Wówczas GDDKIA przysługuje regres w stosunku do wykonawcy.

W przypadku usługodawców i dostawców kwestię te reguluje ustawa z 28 czerwca 2012 roku, która ściśle określa procedurę wypłat na rzecz usługodawców i dostawców. Podmioty te zobowiązane są dostarczyć zamawiającemu dokumenty określone w tej ustawie (wezwanie do zapłaty, niezapłacone przez wykonawcę faktury).

 

Szczegóły dotyczące w/w informacji a także trybu dalszego postępowania można uzyskać w oddziale GDDKiA w Olsztynie pod numerem tel. 89 522 09 41-informacji udziela Michał Wiśnicki oraz u Kierownika Projektu, Andrzeja Dunowskiego, tel. 604 462 982 oraz w oddziale GDDKiA w Poznaniu pod numerami tel.: 61 849 60 90, 606 654 578. Informacji udzielą Aleksandra Bulska oraz Maciej Rapacki.