Rozbudowa DK 65 z nowym współfinansowaniem

Kolejnym, po wybudowaniu obwodnic trzech miast (Gołdapi, Olecka i Ełku) etapem modernizacji drogi krajowej 65 jest rozbudowa odcinka Gołdap – Kowale Oleckie. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz Federacji Rosyjskiej (Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa) w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Litwa-Polska-Rosja 2007-2013.



Zmodernizowana droga krajowa 65 poprawi połączenie drogowe z Obwodem Kaliningradzkim a wraz z istniejącą obwodnicą Gołdapi utworzy ponad 20 kilometrowy odcinek drogi. Nowa nawierzchnia, utwardzone pobocza oraz chodniki dla pieszych poprawią nie tylko komfort ale przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich użytkowników tej trasy. W efekcie przebudowy tego odcinka , w 2015 roku, przewidywana jest redukcja liczby wypadków drogowych o 10%, a  ofiar śmiertelnych o ponad 15%. Poziom dofinansowania z UE to 10 mln euro.

 

Ciekawostką jest fakt, że zanim na dobre rozpoczną się roboty budowlane, Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu podejmie próbę wydobycia pojazdu opancerzonego z czasów II wojny światowej, który znajduje się w nasypie drogi.

 

Zgodnie z relacjami okolicznych mieszkańców po wojnie miejscowe dzieci dokopywały się do czołgu i ponoć wchodziły do środka. Potwierdzają te informacje najstarsi pracownicy służb drogowych odpowiedzialnych za ten odcinek drogi. Doniesienia o obiekcie zalegającym pod konstrukcją drogi znajdują również potwierdzenie w badaniach georadarowych i obserwacjach terenowych przeprowadzonych przez olsztyńskie laboratorium drogowe. Zgodnie z decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, znajdujący się pod drogą obiekt należy wydobyć, zbadać i zakonserwować. Zadanie to wykona Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, przy którym znajduje się Muzeum Broni Pancernej.

 

Rozbudowę drogi zrealizuje firma Strabag, która zadeklarowała wykonanie zadania za najniższą cenę 53.995.950,61 zł oraz w najkrótszym terminie, tj. do 5 lipca 2014 r. Po rozbudowie droga będzie miała dopuszczalne obciążenie 115 kN/oś.  Szerokość  jezdni będzie wynosiła 8 m – dwa pasy ruchu po 3,5 m oraz pobocza bitumiczne o szerokości po 0,5 m z obu stron.

 

Zadanie obejmuje m.in.:

•             przebudowę i wzmocnienie nawierzchni drogi na długości 15,6 km;

•             poszerzenie jezdni;

•             przebudowę skrzyżowań;

•             budowę i przebudowę zatok autobusowych;

•             budowę i przebudowę chodników;

•             regulację odwodnienia drogi;

•             przebudowę istniejących urządzeń infrastruktury technicznej;

•             przebudowę i budowę punktów oświetleniowych;

 

Więcej informacji o Programie Współpracy Transgranicznej Litwa–Polska–Rosja 2007 - 2013 na stronie  http://www.lt-pl-ru.eu/news.php

 

GDDKiA

Odpowiedzialność za zawartość tej publikacji leży wyłącznie po stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie i nie może być w żadnym wypadku traktowana jako odzwierciedlenie stanowiska Unii Europejskiej.