Nowe oznakowania poziome na pomorskich drogach krajowych

Charakterystyczna tarka – hałas i wibracje w aucie wybudzi każdego kierowcę, któremu zdarzy się przysnąć w czasie jazdy. To dla bezpieczeństwa kierujących pojazdami w czterech newralgicznych miejscach na pomorskich drogach krajowych pojawiło się nowe oznakowanie poziome typu rumble strips (linie wibracyjne).



GDDKiAW gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego typu rumble strips – (linii wibracyjnych). Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub pojazd jadący z naprzeciwka. Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa na początku po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Nawierzchnia jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę, także brzeg tego sfrezowania ma łagodne brzegi. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tą linię powoduje wibracje i hałas, ale skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że źle jedzie. Co ważne nie wzrasta hałas dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że te linie są bezpieczne dla motocyklistów – nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

— Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. Jedno, w którym szczególnie często dochodzi do najechania na bariery – między węzłami Gdańsk Owczarnia i Gdańsk-Lotnisko. Na całej drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł. — tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku. — Ponadto wyznaczyliśmy trzy miejsca z przekrojami typu 2+1, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zderzeń czołowych – w dwóch miejscach między Strzebielinem a Gościcinem na krajowej „szóstce” oraz w Rudnie na drodze krajowej nr 91.

Te wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach niej będą prowadzone badania odblaskowości i monitorowany stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie wraz z wydaną opinią stanowiącą rekomendacje dla tego typu rozwiązań. Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

 

GDDKiA

 

----------------------------

 

Dokładna lokalizacja oznakowania typu rumble strips (linii wibracyjnych).

 

Jedno na odcinku drogi ekspresowej S6 między węzłem Gdańsk Owczarnia a Gdańsk Lotnisko:

• S6 od km 326+200 do km 332+200 w śladzie prawej linii krawędziowej na obu jezdniach.

Trzy na odcinkach o przekroju typu 2+1:

• droga krajowa nr 6 w pobliżu Strzebielina od km 282+000 do km 283+500 w śladzie linii P-4 – podwójnej ciągłej,

• droga krajowa nr 6 w pobliżu Gościcina od km 287+550 do km 288+700 w śladzie linii P-4 – podwójnej ciągłej,

• droga krajowa nr 91 w pobliżu Rudna od km 60+300 do km 60+850 pomiędzy liniami krawędziowymi (w środku między przeciwnymi pasami ruchu).