Węzeł Kielce Zachód – największa zmiana organizacji ruchu!

Prawie wszystkie łącznice największego w województwie nowego węzła Kielce Zachód w Kostomłotach budowanego w ramach kieleckiej obwodnicy zostaną  udostępnione kierowcom. Rozpoczęcie wdrażania największej w ramach inwestycji tymczasowej zmiany organizacji ruchu na kieleckiej obwodnicy planowane jest od dzisiejszego wieczora (4 lipca 2013). To jednocześnie początek zaplanowanych na lipiec szeregu kolejnych zmian mających na celu puszczenie ruchu po obu jezdniach obwodnicy i wszystkich łącznicach węzłów.



Budowany w ramach kieleckiej obwodnicy węzeł Kielce Zachód w Kostomłotach jest największym regionie węzłem komunikacyjnym, jedynym na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych S7 i S74. Powierzchnia węzła to blisko 40 hektarów. W jego ramach powstało 28 niezależnych konstrukcji nośnych (wiadukty, mosty). Budowa węzła dobiega końca. Pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na łącznicy z Krakowa i Łodzi do targów Kielce (tej, po której aktualnie odbywa się ruch) oraz na niewielkim fragmencie zachodniej (kierunek do Krakowa) jezdni ciągu głównego drogi S7. W tym celu należy przełożyć ruch równolegle na wszystkie pozostałe łącznice węzła. Tymczasowa organizacja ruchu będzie bardzo zbliżona do docelowej, która będzie obowiązywała po oddania do użytkowania całej obwodnicy.

 

W następnej kolejności planowane są także zmiany organizacji ruchu prowadzące do udostępnienia łącznic węzłów w Jaworzni (Kielce Jaworznia) i Chęcinach (Kielce Południe) oraz dwóch jezdni na całej długości kieleckiej obwodnicy (23 km). Cały proces powinien zakończyć się w lipcu. Aktualnie dwiema jezdniami jeździmy na odcinku Wiśniówka – Kostomłoty. Od początku inwestycji obwodnica jest przejezdna, z utrzymaniem wszystkich relacji w obrębie węzłów, stąd konieczność zmian tymczasowej organizacji ruchu, umożliwiających wykonywanie kolejnych robót.

 

 Informacje o inwestycji

Budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku obwodnicy Kielc 7 to największa inwestycja  drogowa na terenie województwa świętokrzyskiego realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków z Unii Europejskiej. Budowa ekspresowej obwodnicy rozpoczęła się w 2010 roku, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2013 roku.

 

Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu podróżowania na trasie Warszawa – Kraków. Obwodnica Kielc to także jeden z najistotniejszych odcinków drogi ekspresowej S7 Gdańsk – Warszawa – Kraków - Chyżne łączącej północne obszary Polski z południową granica państwa. Dwujezdniowa ekspresowa obwodnica uwolni stolicę województwa świętokrzyskiego od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa  ekspresowa będzie doskonale skomunikowana z drogą krajową 74 oraz z drogami innych kategorii poprzez przebudowane węzły drogowe. Komunikację lokalną zapewnią nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem obiektów inżynierskich typu wiadukty czy kładki dla pieszych.

 

Dwujezdniowa obwodnica Kielc wydłuży fragment ekspresowej drogi S7 na terenie województwa świętokrzyskiego do blisko 50 kilometrów.  

Jednojezdniowa obwodnica Kielc została oddana do użytku już w latach 80. ubiegłego wieku. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyska drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km oraz pełne parametry trasy ekspresowej. Przebudowane zostaną węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Ten ostatni będzie pierwszym i największym w regionie świętokrzyskim węzłem na skrzyżowaniu dwóch dróg ekspresowych S7 i przyszłej S74, zapewni nie tylko skomunikowanie drogi ekspresowej S7 z miastem,  ale i z ośrodkiem targowym. W ramach inwestycji powstanie ponad trzydzieści dużych obiektów inżynierskich, w tym 18 wiaduktów, 9 mostów,  4 przejścia dla pieszych. Wybudowane zostaną 2 profesjonalne Miejsca Obsługi Podróżnych. Powstaną nowoczesne urządzenia związane z ochroną środowiska m.in. 3 przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, ekrany akustyczne, a także urządzenia zapewniające odwodnienie m.in. zbiorniki retencyjno-odparowujące. 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowita wartość projektu: 837 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania z Unii Europejskiej: 629 mln złotych