W celu aktualizacji obowiązującego Studium Techniczno-Ekonomicznego z 2001 roku, ze względu na zmieniające się uwarunkowania lokalne i środowiskowe oraz zmiany w obowiązującym prawie ze szczególnym uwzględnieniem Prawa ochrony środowiska w 2010 roku GDDKiA zleciła przygotowanie opracowań o charakterze studialnym: Studium Korytarzowego, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego i pozostałych materiałów umożliwiających wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla drogi ekspresowej S-10 na odcinku Wyrzysk-Bydgoszcz-Toruń-Blinno w granicach całego województwa kujawsko-pomorskiego
Zgodnie z przyjętym harmonogramem projektu wykonano dotychczas Studium Korytarzowe, obecnie trwają prace nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) i Raportem oddziaływania na środowisko niniejszej inwestycji, które zakończą się złożeniem wniosku i uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zakończenie prac nad STEŚ, Raportem środowiskowym i złożenie wniosku o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla całej inwestycji w granicach województwa planowane jest w 2014 roku.
Na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego przeprowadzane zostały konsultacje społeczne wymagane wewnętrznymi zarządzeniami GDDKiA. Miały one na celu prezentacje zamierzeń i wariantów przebiegu trasy wraz z rozwiązaniami technicznymi we właściwej szczegółowości dla tego etapu projektowania oraz wskazanie jak łagodzone będą ewentualne niekorzystne zmiany w otoczeniu. W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych mieszkańcy gmin, przez które projektowane są warianty przebiegu drogi ekspresowej mogli złożyć wnioski przede wszystkim dotyczące szczegółowych rozwiązań technicznych (dróg serwisowych w obrębie danej działki, dodatkowych przejazdów gospodarczych itp.), które są obecnie poddawane szczegółowej analizie przez Biuro projektowe.
Potwierdzeniem skuteczności przeprowadzonych konsultacji jest niewątpliwie bardzo duża ilość wniosków od mieszkańców poszczególnych gmin. Są one teraz dokładnie analizowane przez Projektanta a Inwestorowi (GDDKiA) pozwolą podjąć decyzje o ewentualnych korektach samego projektu.
Należy podkreślić, że każdy z wariantów zostanie poddany na etapie STEŚ analizie wielokryterialnej uwzględniającej kryteria transportowo-komunikacyjne, kryteria ekonomiczne, kryteria społeczno-przestrzenne i kryteria ochrony środowiska. Zostaną również przeprowadzone odrębnie: analiza ekonomiczno-finansowa oraz audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wszystkie analizy będą uwzględniać aktualne i szczegółowe uwarunkowania oraz zebrane dodatkowe dane od społeczeństwa, samorządów i instytucji, w tym wnioski z przeprowadzanych konsultacji. W efekcie wymienionych analiz zostanie wyłoniony wariant rekomendowany przez Inwestora.
Rekomendacja zostanie uwzględniona we wniosku o decyzję środowiskową. Po uzyskaniu prawomocnej decyzji środowiskowej możliwe jest przejście do kolejnych etapów przygotowania inwestycji czyli wykonania dokumentacji pod nazwą Koncepcja Programowa, a następnie Projektu Budowlanego zakończonego uzyskaniem decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. O dalszych decyzjach dotyczących przygotowania i realizacji tak ważnej dla naszego regionu inwestycji informować będziemy na bieżąco.