Po 12 latach nieprzerwanego użytkowania autostrady A4, GDDKiA przystępuje do planowanej wymiany jej górnej nawierzchni. Będzie to pierwszy w historii działalności katowickiego Oddziału GDDKiA tak poważny remont nawierzchni odcinka o długości ponad 4 km tej autostrady. Warto przypomnieć, że autostradą A4 pomiędzy Katowicami a Chorzowem przejeżdża średnio ponad 50 tys. pojazdów na dobę.
Pierwszy etap prac zaplanowany jest na długi weekend, pomiędzy 14 a 18. sierpnia br, na odcinku relacji Wrocław – Kraków. Podczas prac zostanie usunięte 5 cm wyeksploatowanej górnej warstwy jezdni na całej jej szerokości (łącznie z pasem awaryjnym) i w to miejsce ułożona zostanie zupełnie nowa warstwa ścieralna. W tym czasie do prac zaangażowanych zostanie ponad 100 osób pracujących nie tylko bezpośrednio na drodze, ale również w wytwórniach mas bitumicznych, laboratoriach i transporcie. Podczas remontu służby drogowe ułożą ponad 8 000 ton masy dostarczanej 30 wywrotkami o ładowności 25 ton. Taka sama ilość sfrezowanej nawierzchni zostanie wywieziona kolejnymi 30 wywrotkami. Pomimo maksymalnej ilości materiałów zgromadzonych przy wytwórniach mas, konieczne będzie ich częściowe uzupełnianie w trakcie produkcji. Oprócz typowych maszyn spotykanych przy tego typu robotach, tj. frezarki, rozściełacze i walce, używany będzie również sprzęt dostarczający materiały potrzebne przy robotach, m.in. wodę, paliwo, kruszywo do posypki i wóz zaplecza warsztatowego.
Prace na jezdni relacji Kraków – Wrocław zaplanowano w dwóch etapach. Prowadzone będą również w weekendy tak, aby zminimalizować uciążliwość dla użytkowników autostrady, kiedy ruchu pojazdów jest najmniejszy. Prace te zakresowo i organizacyjnie są porównywalne z etapem pierwszym. Zgodnie z założeniem, po weekendzie, w poniedziałek rano, kierowcy do pracy powinni jechać już nową i pomalowaną nawierzchnią.
Łącznie w trakcie prac remontowych zostanie sfrezowane 115 tys. metrów kwadratowych nawierzchni, ułożone około 15 tys. ton masy mineralno-bitumicznej.
Technologia wykonania oznakowania poziomego przewiduje kilkudniową przerwę technologiczną pomiędzy ułożeniem nawierzchni a malowaniem. Ponieważ planujemy dopuścić do ruchu nawierzchnię kilkanaście godzin po ułożeniu, konieczne będzie dwukrotne wykonanie oznakowania poziomego. Pierwsze, aby możliwie szybko dopuścić do ruchu wyremontowaną nawierzchnię, drugie malowanie, aby zachować na długi okres jego właściwości i czytelność.
W przypadku niesprzyjających warunków pogodowych, prace będą przekładane na kolejne dni.
Organizacja ruchu w czasie trwania robót: ruch zostanie sprowadzony na jezdnie zbiorczo-rozprowadzające biegnące wzdłuż autostrady, posiadające po dwa pełno normatywne pasy ruchu.
Przy remoncie jezdni relacji Wrocław-Kraków - wjazd na drogi zbiorcze na węźle „Chorzów Batory”. Przy remoncie jezdni relacji Kraków–Wrocław – wjazd na drogi zbiorcze na węźle „Katowice Mikołowska”.
Pamiętaj: nowa nawierzchnia to większa przyczepność dla kół Twojego samochodu, większa równość to również wyższy komfort jazdy. Nowe oznakowanie poziome oznacza lepszą widoczność, większe bezpieczeństwo dla Ciebie Kierowco!
GDDKiA apeluje o bezpieczną jazdę i zachowanie szczególnej uwagi w trakcie remontu.
Stosuj się do wprowadzonej organizacji ruchu i ograniczeń prędkości. Uważaj na ruch pojazdów budowy, które będą wjeżdżały i wyjeżdżały z zamkniętego odcinka, stosuj się do sygnałów i poleceń osób kierujących ruchem.
Zachowaj bezpieczną odległość od innych pojazdów oraz naciskaj pedał hamulca odpowiednio wcześnie. Pamiętaj, że w zależności od masy całkowitej pojazdu, podczas szybkiej jazdy droga hamowania wydłuża się nawet o kilkadziesiąt metrów.
Sprawdź wcześniej warunki przejazdu w Serwisie dla kierowców na stronie www.archiwum.gddkia.gov.pl lub telefonicznie pod nr 32 25 96 706 w Punkcie Informacji Drogowej GDDKiA Oddziału w Katowicach oraz całodobowej infolinii drogowej 19 111. Zaplanuj dłuższy czas przejazdu tym odcinkiem autostrady, weź pod uwagę, że panujące obecnie wysokie temperatury wpływają na Twoją reakcję i samopoczucie.
Pamiętaj, że pomimo starań i podejmowanych działań przez Służby Drogowe w celu zminimalizowania uciążliwości robót, remont wiąże się z utrudnieniami w postaci opóźnień w przejeździe, nowej organizacji ruchu, limitów prędkości. Wjeżdżając na remontowany odcinek autostrady pamiętaj, aby zachować szczególną ostrożność i dostosować się do nowych warunków oraz zasad ruchu drogowego.