Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poza realizacją Programu Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych realizuje szereg działań, których celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Należą do nich m.in. przebudowa istniejącej infrastruktury drogowej, przebudowa skrzyżowań, budowa kładek dla pieszych i zatok autobusowych, budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych, budowa krajowego systemu zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym i wiele innych.
Według stanu na koniec 2012 roku długość dróg krajowych będących w zarządzie GDDKiA wynosiła 16 964,9 km. Długość autostrad wynosiła ponad 1366 km, zaś dróg ekspresowych prawie 1100 km. Wobec stanu z 2007 r., kiedy było ok. 662 km autostrad i prawie 330 km dróg ekspresowych. stanowi to przyrost długości dróg szybkiego ruchu
o prawie 150%. Tym samym poprawiło się znacząco bezpieczeństwo ruchu na tych drogach, jak i komfort podróżowania.
W ramach inwestycji o charakterze inżynieryjnym mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego na najbardziej zagrożonych odcinkach dróg krajowych w 2012 roku wykonano / zbudowano m.in.:
Ponadto w ramach działań mających wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa drogowego wykonano szereg prac o charakterze formalno-organizacyjnym, takich jak:
Szczególnie dużą uwagę w działaniach GDDKiA na rzecz poprawy BRD ma ochrona tzw. niechronionych użytkowników dróg, tj. pieszych, rowerzystów i motocyklistów.
Aby bardziej efektywnie działać w tym zakresie, w ramach prac analitycznych opracowano m.in.:
(szczegółowe dane w ww. zakresie, jak i inne ważne informacje dla rowerzystów dostępne są na stronie internetowej GDDKiA w zakładce Serwis GDDKiA / „Infrastruktura rowerowa”).
W ramach realizowanego przez GDDKiA programu Drogi Zaufania prowadzone są działania komunikacyjne i promocyjne nakłaniające do bezpiecznych zachowań na drodze. Oddziały GDDKiA i Urzędy Marszałkowskie prowadzą prace projektowe nowych tras rowerowych przebiegających przez województwa Polski Wschodniej o długości ponad 2000 km.
Niestety, wiele pilnych zadań wpływających na poprawę BRD na drogach krajowych nie mogło być zrealizowanych z powodu niewystarczających środków finansowych, jakimi dysponowała GDDKiA w 2012 roku. Jeden z podstawowych celów, jakim jest możliwie maksymalne obniżenie liczby wypadków i ich ofiar, wykazuje duże potrzeby działania w tym kierunku. Inwestycje drogowe mające wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu „zwracają” się szybko w postaci poczucia wzrostu bezpieczeństwa użytkowników dróg, co znajduje swoje odzwierciedlenie w statystykach wypadkowych oraz w redukcji kosztów społecznych wypadków drogowych.
I tak, w roku 2012 na wszystkich drogach publicznych w Polsce (ponad 380 tys. km) odnotowano łącznie 37 046 wypadków wobec 40 065 wypadków w roku 2011, co stanowi spadek o ok. 7,5% wobec 2011 roku.
W tymże 2012 roku na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA miało miejsce 6 993 wypadków wobec 7 991 wypadków w roku 2011, co stanowi zmniejszenie
o ok. 12,5%. Znacząca poprawa BRD na drogach krajowych dotyczy spadku liczby ofiar śmiertelnych z 1 513 w 2011 roku do 1 267 w 2012 roku, co stanowi zmniejszenie o ok. 16,2%. Odpowiednio liczba osób rannych zmniejszyła się z 10 728 do
9 581, co stanowi spadek o ok. 10,7%.
Łącznie w okresie od 2007 roku, kiedy GDDKiA podjęła programowe, systemowe działania na rzecz poprawy BRD na drogach krajowych realizując program Drogi Zaufania, liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadła o ponad 1/3, tj. o ok. 37,5%. Poniższe zestawienie i wykres prezentują statystkę wypadków drogowych i ich ofiar:
Rok |
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
2007 |
10 536 |
2 024 |
14 944 |
2008 |
9 652 |
1 901 |
13 304 |
2009 |
8 589 |
1 461 |
11 955 |
2010 |
8 096 |
1 416 |
11 263 |
2011 |
7 991 |
1 513 |
10 728 |
2012 |
6 993 |
1 267 |
9 581 |