Jako warianty rekomendowane do realizacji wskazano:
- wariant 3 dla odcinka granica województwa mazowieckiego i lubelskiego do końca I etapu obwodnicy Lubartowa z wyłączeniem obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego oraz obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej;
- wariant 5 dla odcinka Lubartów - Kraśnik od m. Lubartów (koniec I etapu obwodnicy miasta Lubartowa) do m. Lublin (początek węzła Lubartów w ciągu drogi ekspresowej S12/17).
Po przeprowadzonej analizie oba warianty wskazano jako najmniej konfliktowe i optymalne z punktu widzenia potrzeb technicznych, środowiskowych, ekonomicznych i społecznych.
Długość preferowanego wariantu 3, rozpoczynającego się w rejonie Kolonii Łukowisko na granicy z woj. mazowieckim i kończącego na obwodnicy Lubartowa wynosi ok. 73,26 km. Trasa ma dwa odcinki wyłączone: istniejącą obwodnicę Międzyrzeca Podlaskiego (od węzła Międzyrzec Podlaski B do węzła Międzyrzec Podlaski A) oraz budowaną · obwodnicę Kocka i Woli Skromowskiej (od węzła Kock do węzła Bykowszczyzna). Jedynie na odcinku od granicy z woj. mazowieckim do węzła Łukowisko planowana jest budowa w I etapie tylko jednej jezdni. Na pozostałym odcinku będzie to droga dwujezdniowa o dwóch pasach ruchu z rezerwą w pasie rozdzielającym pod trzeci pas ruchu.
Na trasie preferowanego wariantu 3 ulokowano osiem węzłów: Łukowisko (z autostradą A2), Grabowiec 2 i Radzyń 2 (obydwa zapewniają połączenie z drogą krajową nr 19), Radzyń 4 (z drogą krajową nr 63), Borki (z drogami powiatowymi), Firlej 2 (z drogą krajową nr 19), Żurawie Bagno (rezerwa terenu), Wincentów (z drogą wojewódzką nr 815) oraz Lubartów (z drogą powiatową zapewniającą dojazd do strefy przemysłowej).
Na odcinku od Lubartowa do Lublina rekomendowany wariant 5 ma długość 17,1 km. Na trasie ulokowano trzy węzły drogowe: Niemce ( na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828), Leonów (włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 19) i Lubartów (na obwodnicy Lublina). Zaplanowano dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu.
16.06.2010