Do 10 grudnia potrwają prace przy montażu barier na głównym ciągu drogi. Wcześniej (do 30 listopada) zakończą się roboty niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich oraz montaż barier na obiektach mostowych. Aby jak najszybciej udostępnić kierowcom drogę, dokończenie budowy podzieliliśmy na trzy zadania, z których dwa obejmują wykonanie prac pozwalających na wcześniejsze udostępnienie drogi do ruchu.
Dziś podpisano umowę na drugie z trzech zadań polegających na kontynuacji budowy po konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo, które zaprzestało wywiązywać się z zapisów kontraktowych. Do zadań wykonawcy, firmy Prowerk z Krakowa, będzie należało m.in. ustawienie barier ochronnych drogowych i mostowych, słupków prowadzących i krawędziowych oraz drogowych osłon przeciwolśnieniowych. Ustawienie barier ochronnych na wszystkich obiektach mostowych potrwa do 30 listopada 2013 r., natomiast ustawienie barier ochronnych drogowych, słupków prowadzących i krawędziowych (U1a i U1b) oraz drogowych osłon przeciwolśnieniowych na ciągu głównym drogi krajowej nr 16 wraz z łącznicami – do 10 grudnia 2013r.
Wykonanie powyższych zadań pozwoli na udostępnienie drogi do ruchu jeszcze w tym roku, natomiast przetarg na trzecie zadanie, obejmujące wykonanie pozostałych prac wymagających dobrych warunków atmosferycznych, w tym dokończenie warstwy ścieralnej, zostanie ogłoszony późną jesienią. Jego realizacja przewidziana jest na II kwartał przyszłego roku tak, by w połowie 2014 roku w pełni oddać drogę kierowcom.
Toczące się roboty realizowane są zgodnie z harmonogramem. Obecnie, na dzień 28 października br., stan wykonanych najważniejszych prac przedstawia się następująco:
- przejście ekologiczne PE-2 – zakończono naprawę obiektu, wykonywana jest podbudowa drogi nad przejściem,
- wykopy - 49,67%,
- nasypy - 51,81%,
- stabilizacja 1,5 Mpa gr. 10 cm - 21,04%,
- stabilizacja 2,5 Mpa gr. 15 cm - 21,56%,
- warstwa technologiczna z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie gr. 10 cm – 50%,
- podbudowa pomocnicza z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie gr. 20 cm - 19,89%,
- podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego gr. 7 cm - 20,15%.
Wykonywanych jest również szereg prac takich, jak montaż studzienek ściekowych, korytek ściekowych, przykanalików, krawężników mostowych, czyszczenie i płukanie kanalizacji deszczowej.
Przypomnijmy, że budowę szesnastki realizował wykonawca, konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo, którego GDDKiA zdyskwalifikowała na etapie przetargu ze względu na rażąco niską cenę. Decyzję zamawiającego potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza, jednak w efekcie procesu sądowego zdyskwalifikowanego wykonawcę GDDKiA musiała przywrócić do realizacji projektu. Mimo wezwań do realizacji, konsorcjum nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych i w dniu 21.06.2013 umowa na budowę drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich została rozwiązana.