Autostrada A4 stanowi alternatywne połączenie dla drogi krajowej nr 4 pełniącej kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Przejazd autostradą pozwoli na zaoszczędzenie czasu podróży pomiędzy Dębicą a Rzeszowem do ok. 20 minut. Oddane dzisiaj do ruchu odcinki A4 przejmą ruch tranzytowy dzięki czemu zmniejszy się ruch na istniejącej DK4 przebiegającej przez tereny zabudowane. Mniejsze zatłoczenie w tych obszarach poprawi bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, a w szczególności pieszym i rowerzystom. Wpłynie także radykalnie na poprawę stanu środowiska. Nie bez znaczenia jest również istotny wpływ na uaktywnienie zubożałych pod względem gospodarczym terenów Polski wschodniej.
Kierowcy wybierający się w podróż od strony Krakowa na wschód będą mieli do wyboru: czy pojadą starą czwórką, czy nową autostradą już nie tylko na odcinku Kraków – Tarnów, ale także dalej na odcinku Dębica – Rzeszów. Pomiędzy Tarnowem i Dębicą można jechać wyłącznie drogą krajową nr 4. W Zawadzie należy wjechać na drogę powiatową 1288R, która doprowadza do nowego ronda, dalej na węzeł Dębica Wschód ( Pustynia) i do Rzeszowa. Kierowcy podróżujący A4 mogą z niej zjechać poprzez: węzeł Sędziszów do DK4, węzeł Rzeszów Północ do DK9 i węzeł Rzeszów Wschód do DK19 i S19.
Węzeł Dębica Wschód ( Pustynia )
Węzeł Dębica Wschód (zlokalizowany w m. Pustynia) zrealizowany został w ramach budowy odcinka A4 Tarnów Północ – Dębica Wschód przez GDDKiA Oddział w Krakowie. Ten odcinek autostrady położony jest częściowo na terenie województwa małopolskiego a częściowo na terenie województwa podkarpackiego. Umowę podpisano w Krakowie 7 maja 2013 r. z konsorcjum firm Heilit – Woerner Budowlana Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. Nowy wykonawca, na kontynuację robót ma 18 miesięcy (do czasu realizacji umowy wlicza się również okres zimowy). W pierwszej kolejności zobowiązany został do wykonania tzw. Kamienia Milowego czyli budowy węzła Dębica Pustynia w terminie do 3 grudnia 2013 r.
Odcinek A4 Dębica Wschód – Rzeszów Zachód
Budowa tego odcinka A4 obejmowała wykonanie autostrady o długości 32,75 km wraz z wyposażeniem oraz urządzeniami bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Wybudowano m.in. węzeł autostradowy „Sędziszów” ze stacją poboru opłat, miejsca obsługi podróżnych typu I, II i III. Przebudowano także istniejącą sieć dróg publicznych: 2 drogi wojewódzkie, 8 dróg powiatowych oraz 12 dróg gminnych.
Wybudowano 43 obiekty inżynierskie:
- 6 mostów autostradowych zespolonych z przejściami dla zwierząt,
- 12 wiaduktów autostradowych,
- 11 wiaduktów drogowych,
- 3 przejścia górą dla zwierząt dużych,
- 2 przejścia pod autostradą dla zwierząt średnich,
- 9 mostów w ciągach dróg dojazdowych, gminnych i powiatowych.
Zbudowano 59 przepustów ramowych, 30 przepustów łukowo-kołowych oraz 490 przepustów rurowych.
Budowę autostrady realizowano z myślą o ochronie środowiska naturalnego. W związku z tym zaprojektowano i wykonano szereg urządzeń mających na celu ochronę fauny i flory. Na uwagę zasługuje przejście dla zwierząt dużych ze względu na gabaryty oraz ilości zastosowanych materiałów. Płyta ustroju ma 119m długości i 96m szerokości (dla porównania wymiary boiska piłkarskiego wg standardów FIFA to ok. 105mx68m). Do budowy tego przejścia dla zwierząt zużyto23 891m3 betonu oraz 2 781 475 kg stali.
Wykonano system zbiorników retencyjnych współdziałających z systemem odwodnienia kanalizacji deszczowej zamkniętej wraz z systemem rowów otwartych do odprowadzania wód opadowych z jezdni autostrady, łącznic węzła czy MOP-ów. Ekrany akustyczne zamontowano na łącznej długości 33,45 km. Przebudowano także kolidującą infrastrukturę techniczną: kanalizacje sanitarną i deszczową, rurociągi tłoczne, urządzenia melioracji, a także sieci teletechniczne, energetyczne, gazowe i wodociągowe.
Wartość umowy to około 1,7 mld zł. Gwarancja na ten odcinek wynosi 60 miesięcy.
Odcinek Rzeszów Zachód – Rzeszów Północ
Ten 4-kilometrowy odcinek A4 prowadzi od węzła Rzeszów Zachód do węzła Rzeszów Północ i stanowi część tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Zakres prac obejmował budowę odcinka autostrady, ale także budowę węzła drogowego Rzeszów Zachód łączącego A4 z drogą ekspresową S19, budowę 9 łącznic oraz sieć dróg dojazdowych i serwisowych. Wybudowano 2 mosty autostradowe, 2 wiadukty autostradowe, 2 wiadukty drogowe, przejazd gospodarczy i przejścia dla zwierząt. Wykonawcy tego odcinka A4 do wybudowania pozostał jeszcze Obwód Utrzymania Autostrady zlokalizowany przy węźle Rzeszów Zachód. Jego budowa ma się zakończyć w kwietniu 2014 roku.
Wartość kontraktu to prawie 184 mln zł.
Inwestycje współfinansowane są ze środków unijnych pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.