GDDKiA Oddział w Katowicach informuje o postępach prac na budowie autostrady A1 na odcinku Świerklany – Gorzyczki. Od dnia 27.08.2013 r. most autostradowy MA532 na węźle Mszana jest już w całości uciąglony – obecnie stanowi jednolitą całość uzyskaną poprzez zabetonowanie wszystkich jego składowych segmentów. Prawie w całości jest również wykonany most drogowy MD532.1 stanowiący jednocześnie łącznice węzła. Do uzyskania jego ciągłości pozostał jeszcze do wykonania tylko 5 metrowy odcinek zwornikowy- w miejscu jego połączenia z mostem autostradowym MA532.
Lista wykonanych już prac naprawczych usuwających pozostawione przez austriacką firmę Alpine Bau błędy i niedoróbki jednoznacznie świadczy o jej braku profesjonalizmu przy budowie obiektu MA532. Obecny Wykonawca – firma INTERCOR zanim przystąpił do prac Kontraktowych, zmuszony został w pierwszej kolejności do wykonania dodatkowych robót wynikających z błędów popełnionych przez poprzedniego Wykonawcę, a praktycznie uniemożliwiających prowadzenie dalszych robót. Poniższa lista obejmuje tylko wybrane prace naprawcze obrazujące skalę zaniedbań Alpine Bau oraz ogrom czynności dodatkowych, koniecznych do zrealizowania zadania:
1. Z uwagi na stwierdzenie nieprawidłowości na częściowo wykonanych przez Alpine Bau przewiertach przez bosaże (betonowe bloki kotwiące kable sprężające) poprzez wykonanie ich pod złym katem INTERCOR musiał w pierwszej kolejności zabetonować istniejące wadliwe otwory a w ich miejsce ponownie wykonać przewierty o założonym zgodnie z projektem prawidłowym katem ich nachylenia.
2. W wyniku nieprawidłowego osadzenia płyty oporowych, na zwieńczeniu betonowych bloków kotwiących sprężenie, koniecznym stało się ich rozkucie, dozbrojenie, wykonie deskowania, a w końcu ponowne zabetonowanie w prawidłowej pozycji.
3. Naprawa podlewek pod łożyskami obiektu.
4. Alpine Bau w sposób nieprawidłowy wykonała również wypełnienie osłon kabli sprężających, które stało się konieczne z uwagi na ich wadliwe ułożenie w tracie betonowania dolnej płyty obiektu. INTERCOR po wykonaniu otworów pod zakotwienia dewiatorów, a przed ich montażem, na bieżąco uzupełnia puste przestrzenie, tak aby nie doszło do zgniecenia płyty przy dokręcaniu dewiatorów.
5. Koniecznym było również poprawienie wykonanych przez Alpine Bau ścianek zaplecznych przyczółków. Trzeba było je rozkuć a następnie zmodyfikować uwzględniając gabaryty zakupionych wcześniej urządzeń dylatacyjnych.
6. W trakcie sprężania mostu drogowego MD532.1 INTERCOR stwierdził miejscowe zabetonowanie jednego kabli w kanale. Miejsce to trzeba było rozkuć i wyczyścić przed sprężeniem.
7. Na moście drogowym MD532.1, niezbędnym było przed wykonaniem robót bitumicznych, usuniecie wadliwie ułożonej izolacji przeciwwilgociowej.
Na bieżąco trwa montaż dewiatorów. Wyprodukowane w Piotrkowie Trybunalskim, Zawierciu, Płocku i Gdyni dewiatory w pierwszej kolejności gromadzone są na placu budowy, skąd przy użyciu zakotwień produkowanych w Katowicach montowane są do spodu skrzyni obiektu autostradowego MA532.
Zakończone sukcesem w dniu 15.10.2013 r. próbne sprężenie kabla umożliwiło rozpoczęcie docelowego procesu sprężania obiektu autostradowego. Do tej pory na obiekcie zamontowano już ok. 20% całości zakresu dewiatorów, ich liczba wzrasta każdego dnia.
Ponadto wykonano już 50% żeber poprzecznych zlokalizowanych w środku obiektu. Przygotowany do betonowania pozostały zakres żeber jest zazbrojony i zadeskowany. Oczekuje na zamontowanie reszty dewiatorów i sprężenie części obiektu.
Niezależnie od powyższego w ramach kontraktu na dokończenie całego odcinka autostrady A1, po przekazaniu Placu Budowy Wykonawca przystąpił do prac umożliwiających rozpoczęcie wykonania kap chodnikowych. Trwa wykonanie izolacji oraz montaż zbrojenia i szalunków na kapach wspornikowych i w pasie rozdziału.
Wykonawca wykasza trawę na skarpach oraz w pasie rozdziału na autostradzie. Prowadzi również rozmowy z Zarządcami dróg publicznych, celem naprawy uszkodzeń powstałych w trakcie budowy autostrady bądź wypłaty stosownego odszkodowania.
W najbliższych dniach rozpocznie się naprawa dróg wojewódzkich na objeździe autostradowym. Jego zakres został już ustalony z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
Na kolejny sezon zimowy 2013/2014, Oddział GDDKiA w Katowicach w dniu 10.10.2013 r. zawarł z Zarządem Województwa Śląskiego stosowne Porozumienie regulujące zakres zimowego utrzymania dróg po których obecnie odbywa się objazd autostrady.