I. Podstawowe informacje o inwestycji:
oddział: Poznań
długość – 45,6 km
lata realizacji: 2004-2006
wartość - 985 mln zł.
obecny etap –oddany do użytku
Autorem projektu odcinka jest konsorcjum Transprojekt Gdański sp. z o.o. / Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o.
Projekt odcinka wykonało Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o.
Od 1 lipca 2011 r. jest to odcinek płatny (Kontrakt „Dostosowanie autostrady A-2, odcinek Konin-Stryków do standardów autostrady płatnej” zrealizowany przez Konsorcjum Alcatel – Lucent Polska S.A., Thales Alenia Space ETCA S.A, Thales Transportation Syst.)
II. Opis inwestycji:
Odcinek został podzielony na 2 pododcinki
•Odcinek Konin - Koło (od węzła „Konin” km 257+560.00 do węzła „Koło” km 285+000.00)
•OdcinekKoło – Dąbie (od węzła „Koło” km 285+000.00 do węzła „Dąbie” km 303+145.32)
2. Podstawowe parametry techniczne
•klasa drogi A 2/2 (docelowo A 2/3)
•prędkość projektowa - 120 km/h
•szerokość pasa ruchu - 3,75 m
•szerokość pasa awaryjnego - 3,00 m
• szerokość pasa dzielącego z opaskami – 12,50 m
• szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m.
•obciążenie -11,5 tony/oś
•skrajnia pionowa - min. 4.70 m
•obciążenia obiektów autostradowych: klasa A.
3. zakres inwestycji
4. Obiekty inżynierskie:
45 obiektów inżynierskich:
- 9 mostów w ciągu autostrady,
- 24 wiaduktów nad autostradą,
- przejazdy gospodarcze pod autostradą,
- mosty w ciągu dróg wewnętrznych,
- 1 kładka dla pieszych nad autostradą pomiędzy MOP-ami,
5. węzły drogowe:
- węzeł „Konin-Wschód” z drogą krajową nr 72,
- węzeł „Koło” z drogą powiatową nr 16367,
- węzeł „Dąbie” z drogą wojewódzką nr 473,
6. Miejsca Obsługi Podróżnych :
- MOP I „Kuny”,
- MOP I „Leonia”,
- MOP III „Police”,
- MOP II „Łęka”,
- MOP I „Sobótka”,
- MOP I „Cichmiana”,
III. Ochrona środowiska
Wykonane urządzenia ochrony środowiska:
- ekrany akustyczne,
- zieleń: odcinki zieleni izolacyjnej akustycznie, zieleni ochronnej, zieleni ozdobnej, zieleń ozdobna na MOP-ach,
- 2 przejścia dla zwierząt nad autostradą,
- 2 przejścia dla zwierząt pod autostradą w ramach dróg leśnych oraz szlaku migracji dla zwierząt
- przejścia dla zwierzyny drobnej,
Trasa odcinka przechodzi przez 2 obszary specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 tj. PLB100001 Pradolina Warszawsko-Berlińska i PLB300002 Dolina Środkowej Warty;
Wpływ autostrady na środowisko naturalne badany był na każdym etapie realizacji inwestycji. Zarówno dla Projektu Wstępnego (decyzje lokalizacyjne), jak i później dla Projektu Budowlanego (pozwolenia na budowę), sporządzony był Raport oddziaływania autostrady na środowisko.
Dokumentacja ta (Raport jak i cały projekt budowlany) opracowywana jest na podstawie ostatecznych decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych wydanych dla tej inwestycji, które to decyzje określają wymagania z zakresu ochrony środowiska konieczne do spełnienia na etapie realizacji inwestycji. Dotyczy to między innymi ilości, parametrów i lokalizacji przejść dla zwierząt, warunków prowadzenia robót, zakresu działań minimalizujących oddziaływanie autostrady na środowisko jak i działań kompensacyjnych będących konsekwencją kolizji autostrady z obszarami Natura 2000.
Zdecydowana większość kwestii z zakresu ochrony środowiska, w tym dotycząca przejść dla zwierząt, została przeanalizowana na etapie decyzji środowiskowych.
W celu sprawdzenia zaleceń wskazanych w raporcie oddziaływania autostrady na środowisko na etapie eksploatacji zostały przeprowadzone badania powietrza i hałasu.