Za nami pierwsze spotkanie informacyjne z firmami z którymi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dotąd nie współpracowała. Jego celem było przekazanie doświadczeń, zaprezentowanie zasad, jakimi kieruje się strona publiczna, co powinno być przydatne nowym wykonawcom w przygotowaniu ofert uwzględniających ryzyka, które mogą wystąpić w trakcie realizacji inwestycji drogowych. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele firm polskich i zagranicznych z oraz spoza Unii Europejskiej.
Potencjalnym oferentom przestawiono podstawowe reguły udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie działalności GDDKiA. Zaprezentowane zostały zasady jakimi kieruje się inwestor przygotowując dokumenty kontraktowe, jak wygląda współpraca podczas realizacji inwestycji drogowej oraz jak GDDKiA wykorzystuje dofinansowanie z UE przy budowie dróg. Przedstawiciele GDDKiA podkreślili, że każdy wykonawca zainteresowany współpracą z GDDKiA powinien uwzględnić ewentualne czynniki ryzyka w swojej ofercie. Wspomniano także o niestosowaniu pozakontraktowych dopłat, jako swoistej „rekompensaty” za błędy w zarządzaniu kontraktami przez firmy, które źle oceniły swoje zaplecze finansowe, nie wykonały zaplanowanych robót w terminie albo specjalnie zaniżyły cenę ofertową poniżej możliwości, aby tylko wygrać dany przetarg.
Zaproszonych najbardziej interesowało zagadnienie rażąco niskiej ceny, ryzyka dzielonego między zamawiającego a wykonawcę oraz kwestia sporządzania umów z podwykonawcami robót. W trakcie spotkania zadano wiele pytań, m. in. w jaki sposób będą weryfikowane umowy generalnych wykonawców z podwykonawcami? Odpowiedź: Procedurę weryfikacji określają zapisy kontraktowe. Zamawiający będzie sprawdzał m. in. czy umowy z podwykonawcami robót nie zawierają zapisów mniej korzystnych, niż te zawarte w umowach inwestora z generalnymi wykonawcami. Inne pytanie dotyczyło waloryzacji, czy taka będzie funkcjonować? Odpowiedź: Tak, na chwilę obecną maksymalnie do 1% wartości całego kontraktu.