Innowacyjne badania, innowacyjne rozwiązania – porozumienie NCBR i GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w zakresie realizacji wspólnego przedsięwzięcia, polegającego na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa. Dzięki nowym rozwiązaniom, GDDKiA będzie mogła w sposób nieograniczony wdrażać i propagować innowacyjne wzorce m.in. z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywności systemu zarządzania ruchem, czy opracowywania optymalnych norm i standardów w dziedzinie technologii, czy eksploatacji budowanych dróg.



Beneficjentami projektów będą jednostki naukowe oraz przedsiębiorstwa z segmentu budowlanego. W ramach Wspólnego Przedsięwzięcia, NCBR oraz GDDKiA będzie ogłaszać konkursy na realizację projektów. Specjalny panel ekspercki będzie weryfikować nadesłane zgłoszenia i wybierać najlepszego wykonawcę. Projekty będą realizowane w okresie nie dłuższym niż 24 miesiące, wyniki projektów będą zatwierdzane przez ekspertów a następnie wykorzystywane w sposób praktyczny. Koszty badań naukowych lub prac rozwojowych realizowanych w ramach poszczególnych projektów będą ponoszone przez NCBR i GDDKiA w równych częściach.

 

Wyniki badań naukowych i prac rozwojowych będą wykorzystywane na potrzeby unowocześnienia infrastruktury i  będą stanowić  zbiór „dobrych praktyk”. Będzie to  swoiste kompendium wiedzy podczas prac nad nowelizacją i tworzeniem nowych przepisów techniczno-budowlanych z zakresu dróg publicznych. Wyniki przeprowadzonych badań naukowych i prac rozwojowych przyczynią się m.in. do udoskonalenia rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarządzania ruchem drogowym, czy samych technik budowy dróg: jak choćby rozwój modeli mechanicznych w projektowaniu konstrukcji nawierzchni i metod prognozowania ich trwałości.

 

W ramach wspólnego Przedsięwzięcia realizowane będą projekty, dotyczące rozwoju w różnych grupach zadań takich jak:

  • rozwój modeli mechanicznych w projektowaniu konstrukcji nawierzchni i metod prognozowania ich trwałości,
  • rozwój metod prognozowania, diagnozowania i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • rozwój narzędzi służących ocenie sprawności i niezawodności sieci drogowej obejmujący budowę modeli ruchu
  • konstrukcja modelowych rozwiązań zapewniających efektywne sposoby ochrony