GDDKiA zbliża się do zakończenia projektów infrastrukturalnych realizowanych w ramach obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Jednocześnie jako jedyny Zamawiający, wystartowała z nowymi projektami, przeznaczonymi do realizacji w ramach środków z budżetu UE na lata 2014-2020. Czas na pierwsze podsumowania mijającej perspektywy…
Ostatnie 4 lata to okres dynamicznego rozwoju polskich dróg krajowych. Od 2007 r. do chwili obecnej oddano do ruchu 2871 km dróg krajowych, w tym 1695 km autostrad i dróg ekspresowych. W konsekwencji na koniec tego roku sieć polskich dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) będzie miała 2759 km (1491 km autostrad i 1268 km dróg ekspresowych). Nasza sieć będzie dłuższa niż w Portugalii (2547 km takich tras) i w Holandii (sieć 2274 km tras). Pod względem długości autostrad i dróg szybkiego ruchu zbliżamy się do najbardziej rozwiniętych krajów Europy i szacuje się, że na przełomie 2016 i 2017 roku Polska wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię.
W oparciu o fundusze w ramach mijającej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, GDDKiA realizuje projekty, z których 47 ma już podpisane umowy o dofinansowanie. Koszt całkowity tych projektów przekracza 74 mld zł, w tym wkład unijny to 46 mld zł. Łączna suma wydatków kwalifikowanych przekracza wartość dostępnej alokacji (10,2 mld euro). Jest to działanie celowe mające na celu zapewnienie maksymalnego wykorzystania przez GDDKiA środków w ramach POIiŚ. Ponad 35 mld zł z tej kwoty zostało już przedstawione Komisji Europejskiej do refundacji (tzw. „certyfikacja” osiągnęła poziom niemal 90,38% dostępnych środków).
W oparciu o fundusze w ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej GDDKiA w latach 2014 – 2020 będzie kontynuować program rozbudowy infrastruktury drogowej. Fizyczna realizacja zadań rozpocznie się od 1 stycznia 2014 r. – dokładnie od dnia kwalifikowalności wydatków do nowej perspektywy UE. Zgodnie z najnowszymi decyzjami Rady Ministrów, GDDKiA rozpisała już w tym roku (i rozpisze jeszcze w ciągu najbliższych dni) przetargi na blisko 800 km dróg ekspresowych i obwodnic, które zostaną sfinansowane w ramach nowej perspektywy finansowej UE.
Dzięki podejmowanym działaniom planowane jest osiągnięcie efektu w postaci wybudowania w nowej perspektywie ok. 1 800 km nowoczesnych dróg.