Utrzymuje się ogólna jakość na realizowanych przez GDDKiA inwestycjach drogowych. Po 9 miesiącach 2013 roku z 23 wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre.
W okresie styczeń-wrzesień przebadano na kontraktach inwestycyjnych łącznie 23 034 próbek. Liczba próbek niespełniających wymagań wyniosła 3 821, co oznacza, że procent próbek niespełniających wymagań wyniósł 16,6% w ogólnej liczbie przebadanych próbek. Po dwóch kwartałach ten odsetek utrzymywał się na zbliżonym poziomie (16,3%).
Podobnie jak w poprzednim zestawieniu (za I półrocze 2013 roku), zestawienie dzieli wykonawców na trzy grupy. W jednej (zielone pole zestawienia) ukazane są firmy, w których procent zbadanych próbek, niespełniających wymagań był mniejszy niż 15%. Druga grupa firm (żółte pole zestawienia), mieści się w przedziale 15-25%, a więcej niż 25% przedstawiają firmy widoczne w czerwonych polach.
Ranking wykonawców kontraktów w zakresie jakości robót za III kwartały 2013 roku
Z 23 generalnych wykonawców, 10 osiągnęło wyniki oceniane przez GDDKiA jako dobre (poniżej 15 proc.). Znaczną poprawę, czyli wzrost udziału dobrych próbek wśród wszystkich zbadanych, zanotowały m.in. firmy J&P AVAX (spadek z 21,3% złych wyników w I półroczu do 14,1%), Bilfinger Infrastucture S.A. (spadek z 50,3% do 35,4%) czy Eurovia Polska S.A. (spadek z 44,6% do 27,9% w porównywanym okresie). Pozycję lidera rankingu utrzymuje Doprastav A.S., którego odsetek złych próbek wyniósł po 3-ech kwartałach zaledwie 5,5% wszystkich przebadanych.
Jest to trzeci w tym roku ranking jakości budowanych dróg, z którego podsumowania wynika konieczność prowadzenia stałego monitoringu jakości prac wykonywanych przez generalnych wykonawców. GDDKiA poważnie podchodzi do kwestii jakości realizowanych inwestycji drogowych, konsekwentnie egzekwując od wykonawców budowę zgodnie z warunkami kontraktowymi. Firmy wykonawcze, dbające o jakość w trakcie realizacji inwestycji i realizujące roboty zgodnie z kontraktem, nie ponoszą dodatkowych kosztów na usuwanie usterek czy wad.
Przypomnijmy, że założonym przez GDDKiA celem systemu zarządzania jakością jest osiągniecie poziomu poniżej 10 procent próbek niespełniających wymagań w całości wykonywanych próbek badawczych.