Kolejny podkarpacki odcinek S19 udostępniony kierowcom


Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z nowego, ponad 4-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 prowadzącego od węzła autostradowego Rzeszów Zachód do węzła Świlcza zlokalizowanego na krajowej „czwórce”. To ostatni odcinek tzw. autostradowej obwodnicy Rzeszowa, która wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum Rzeszowa. Wykonawcą prac była firma EUROVIA. Wartość robót to 142,9 mln zł  

 

Odcinek S19 w. Rzeszów Zachód-w. Świlcza stanowi bezpośrednie połączenie istniejącej drogi krajowej nr 4 z autostradą A4. Kierowcy jadący autostradą A4 będą mogli z niej zjechać na węźle autostradowym Rzeszów Zachód i dalej oddanym do ruchu odcinkiem S19 dojechać do krajowej „czwórki” w miejscowości Świlcza. Z kolei kierowcy jadący DK4 będą mogli odcinkiem S19 dojechać poprzez węzeł Rzeszów Zachód do autostrady A4.

 

Wykonawca robót (firma Eurovia) w 10 miesięcy dokończyła budowę odcinka S19. W zakres robót wchodziła m.in. budowa węzła "Świlcza" na skrzyżowaniu S19 i drogi krajowej nr4, dokończenie budowy obiektów inżynierskich (3 wiadukty, 1 most, 6 przepustów z blach falistych), dokończenie budowy kanalizacji deszczowej, nasypów, warstw podbudowy oraz nawierzchni bitumicznych, a także budowa oświetlenia drogowego wraz z zasilaniem, urządzeń związanych z ochroną środowiska, urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz dróg serwisowych. Na szczególną uwagę zasługują ronda turbinowe wybudowane na węźle Świlcza. Jest to nowe rozwiązanie zastosowane na podkarpackich drogach. Ronda wybudowane są w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są kierowane na odpowiednie wyloty ronda, zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

 

Przypomnijmy, że pod koniec maja 2012 r. GDDKiA zdecydowała o odstąpieniu od umowy na budowę tego odcinka drogi ekspresowej S19. Poprzedni wykonawca - polsko-indyjskie konsorcjum firm Radko Sp. z o.o., Autostrada Wschodnia Sp. z o.o. oraz PUNJ LLOYD LTD z Indii, nie realizował zapisów kontraktowych oraz wykazywał brak płynności finansowej. W ciągu 23 miesięcy trwania kontraktu zrealizował zaledwie 49% zakresu umowy, podczas gdy czas trwania kontraktu był pierwotnie określony na 18 miesięcy. Termin ten, przedłużony w wyniku uznanych roszczeń wykonawcy, minął 11 lutego 2012 r. W związku z tym w drodze przetargu wyłoniony został nowy Wykonawca, który dokończył budowę odcinka „eski”.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Na Podkarpaciu w 2013 roku oddano już do ruchu 66,5 km nowych dróg. Są wśród nich 3 odcinki autostrady A4 oraz I etap obwodnicy Leżajska w ciągu DK77. Jeszcze w grudniu br. rzeszowski Oddział GDDKiA planuje udostępnić kierowcom kolejne kilometry nowych dróg - odcinek autostrady A4 w. Przemyśl-Korczowa (granica państwa) oraz węzeł autostradowy Jarosław Zachód.