Trasa, której budowę nadzorował opolski Oddział GDDKiA, ma 45 kilometrów długości i omija trzy miasta (Syców, Kępno, Wieruszów) oraz kilkanaście mniejszych miejscowości. Dzięki temu nie tylko skróci się czas przejazdu, ale także znacząco poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Inwestycja była podzielona na trzy odcinki: Syców – Kępno (15,3 km, wykonawca – Mota Engil), Kępno – Wieruszów (16,6 km, wykonawca – Mota Engil), Wieruszów – Walichnowy (13,1 km, wykonawca – Dragados). Oprócz budowy 45 kilometrów jezdni zasadniczej, w trakcie inwestycji powstało 29 wiaduktów, 5 mostów oraz kilkadziesiąt przejść dla zwierząt (od płazów po duże zwierzęta). Dla wygody podróżujących wybudowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (na odcinku Wieruszów – Walichnowy). W ramach kontraktu wybudowane zostały trzy węzły drogowe (Bralin, Kępno, Wieruszów). Budowa drogi ekspresowej S8 Syców–Walichnowy rozpoczęła się w styczniu 2012 roku (11.01.2012 – przekazanie placu budowy wykonawcy, 25 stycznia rozpoczęcie robót) i zakończyła się w przewidzianym umową terminie, czyli 25 listopada 2013 roku (w przypadku odcinka II termin jest aneksowany do 30 stycznia 2014 r.). Całkowita wartość projektu to 1 274 800 000 zł. Wartość dofinansowania z UE ponad 1 000 000 000 zł.