I. Podstawowe informacje o inwestycji
oddział: Olsztyn
długość – 26 km
obecny etap – w eksploatacji
Pierwsze zadanie obejmowało budowę obwodnicy na odcinku ok. 10 km od połączenia z istniejącą dk 16 w okolicy Kudyp do węzła Olsztyn Południe włącznie. Drugie – budowę obwodnicy na odcinku ok. 14,7 km od węzła Olsztyn Południe do węzła Olsztyn Wschód.
Zadanie 1
długość – 10 km
wartość projektu: 486,5 mln zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót)
Etap zrealizowany:
28.06.2007 - odbiór Koncepcji Programowej (etap STEŚ) przez KOPI
07.01.2013 – wykonanie Projektu Budowlanego
08.08.2008 – uzyskanie DŚU
31.01.2013 – zmiana DŚU
23.02.2015 – druga zmiana DŚU
03.06.2013 - uzyskanie ZRID na całość obwodnicy
02.03.2015 - podział inwestycji na etapy realizacyjne
11.12.2013 - ogłoszenie przetargu na PiB
18.08.2015 podpisanie umowy na PiB z konsorcjum: PUT Intercor Sp. z o.o./MOST Sp. z o.o. o wartości 387,5 mln zł
25.07.2018 podpisanie umowy o dofinansowaniu UE
Droga w eksploatacji - 6 grudnia 2018 oddanie do ruchu.
Zadanie 2
długość – 16.04 km
wartość projektu: 1, 169 mld zł (z uwzględnieniem kosztów dokumentacji, wykupów, prac archeologicznych, nadzoru i robót)
Etap zrealizowany:
28.06.2007 - odbiór Koncepcji Programowej (etap STEŚ) przez KOPI
08.08.2008 – uzyskanie DŚU
31.01.2013 – zmiana DŚU
23.02.2015 – druga zmiana DŚU
28.11.2017 – DŚU – elementy węzła Pieczewo
03.06.2013 - uzyskanie ZRID na całość obwodnicy
02.03.2015 - podział inwestycji na etapy realizacyjne
11.12.2013 - ogłoszenie przetargu na PiB
29.03.2016 podpisanie umowy na PiB z BUDIMEX SA o wartości 913 mln zł
22.10.2015 podpisanie umowy o dofinansowaniu UE
03.03.2017 podpisanie aneksu do umowy w zakresie budowy węzła Pieczewo, wartość robót – 97,2 mln zł
Droga w eksploatacji - 1 lipca 2019 oddanie do ruchu.
II. Podstawowe parametry drogi:
III. Rozwiązania zamienne w projekcie południowej obwodnicy Olsztyna
Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA Oddział w Olsztynie przyjął, a Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdził dokumentację projektową na budowę obwodnicy Olsztyna do realizacji w dwóch zadaniach – koncepcję rozwiązań zamiennych. Obwodnica będzie zawierała rozwiązania drogowe zawarte w wykonanym projekcie budowlanym, skorygowane o elementy zaprojektowane w koncepcji rozwiązań zamiennych.
Konieczność opracowania rozwiązań zamiennych dokumentacji projektowej na budowę obwodnicy Olsztyna wynikła z decyzji o podziale budowy na dwa zadania realizacyjne oraz z potrzeby etapowania budowy węzłów planowanej drogi ze względu na dostosowywanie układu miejskiego do połączenie z obwodnicą. Ponadto 5 sierpnia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Jedną ze zmian wprowadzonych tą uchwałą do załącznika nr 5 Programu było podwyższenie klasy technicznej części obwodnicy Olsztyna na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód. Odcinek ten będzie realizowany jako droga ekspresowa S51, co spowodowało konieczność wprowadzenia rozwiązań właściwych dla drogi klasy S.
Projekt budowlany i wykonawczy obwodnicy Olsztyna został wykonany przez firmę Arcadis w Warszawie w 2012 r. Dnia 03.06.2013r. została wydana decyzja o zgodzie na realizację inwestycji drogowej. Zadanie opracowania rozwiązań zamiennych wykonała na zlecenie GDDKiA firma TRAKT z Katowic.
Poniżej opis wprowadzonych zmian rozwiązań drogowych w stosunku do zatwierdzonego decyzją ZRID projektu budowlanego:
Rozwiązania zamienne na planach sytuacyjnych:
Informacje o obwodnicy Olsztyna dostępne są również TUTAJ