Podsumowanie 2013 roku


Na Podkarpaciu w 2013 roku oddano do ruchu 91,6 km nowych dróg. Są wśród nich 4 odcinki autostrady A4 (w. Dębica Wschód – w. Rzeszów Zachód, w. Rzeszów Zachód – w. Rzeszów Wschód, Jarosław Zachód – w. Przemyśl oraz w. Przemyśl - Korczowa ), odcinek drogi ekspresowej S19 od w. Rzeszów Zachód do węzła Świlcza oraz I etap obwodnicy Leżajska w ciągu DK77.

 

Nowe odcinki dróg to nie tylko wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, oszczędność czasu w ruchu pasażerskim i towarowym czy poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale także dbałość o środowisko.

 

ODCINKI ODDANE W 2013 r.

  • I etap obwodnicy Leżajska w ciągu DK77 – dł. 4,1 km, wartość: 36,5 mln zł, wykonawca Sando;
  • A4 w. Jarosław Zachód-w. Przemyśl – dł. 25 km, wartość ok: 696 mln zł, wykonawca Budimex SA;
  • A4 w. Dębica Wschód-w. Rzeszów Zachód – dł. 32,7 km, wartość: 1,73 mld zł, wykonawca Budimex SA;
  • A4 w. Rzeszów Zachód-w. Rzeszów Północ – dł. 4 km, wartość: 338,6 mln zł, wykonawca Budimex SA;
  • S19 w. Rzeszów Zachód-w. Świlcza – dł. 4,4 km, wartość: 256,3 mln zł, wykonawca Eurovia;
  • A4 w. Przemyśl-Korczowa – dł. 21,4 km, wartość: 818 mln zł, wykonawca J&P Avax;

 

REMONTY

W 2013 roku wyremontowano prawie 30 km dróg krajowych za kwotę ok. 29 mln zł oraz 4 mosty za 17,4 mln zł – w Nowej Dębie, Ustrzykach Dolnych oraz dwa w Sanoku.

Największe prace obejmujące m.in.: wykonanie nowej nawierzchni, odtworzenie istniejących poboczy, frezowanie i oczyszczenie warstwy konstrukcyjnej, realizację nowego oznakowania poziomego i pionowego drogi, wykonanie urządzeń zabezpieczających ruch pieszych, chodników oraz zjazdów prowadzono na drodze krajowej nr 19. Wyremontowano tutaj 4 odcinki:

  1. prawie 2 km w mieście Sokołów Młp.;
  2. 3,5 km od Sokołowa Młp. do Nienadówki;
  3. 4,3 km od Nienadówki do Stobiernej (zadanie na lata 2013-2014)
  4. prawie 3 km w miejscowości Kamień.

Wartość  tych inwestycji to około 20 mln zł. Wykonawcą prac była firma Skanska.

 

Dodatkowo wyremontowano odcinki dróg krajowych:

  1. nr 9 na odcinku Rogi – Zboiska
  2. nr 9 w m. Barwinek
  3. nr 28 w m. Wujskie
  4. nr 77 na odcinku Gorzyce – Wola Buchowska
  5. nr 77 na odcinku Gorzyce – Turbia
  6. nr 19 na odcinku Nisko – Nowosielec

 

Prowadzono także prace na 2 odcinkach autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy i od Rzeszowa do Jarosławia oraz na drugim etapie obwodnicy Leżajska.

W minionym roku ogłoszono również 2 przetargi na budowę kolejnych odcinków drogi ekspresowej S19. Na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S19 na odc. węzeł Sokołów Małopolski Północ – Stobierna do złożenia ofert zaproszonych zostało 19 wykonawców, natomiast na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S19 na odc. węzeł Świlcza (DK4) – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) 17 wykonawców. W postępowaniu przetargowym przyjęte zostały trzy kryteria oceny ofert: cena, okres gwarancji oraz termin wykonania.

 

Ciekawostki

Przejście górne dla zwierząt

GDDKiA

Na uwagę, ze względu na gabaryty oraz ilości zastosowanych materiałów, zasługuje jeden z obiektów ochrony środowiska znajdujący się na odc. A4 Dębica-Rzeszów - przejście górne dla dużych zwierząt. Płyta ustroju ma 119m długości i 96m szerokości (dla porównania wymiary boiska piłkarskiego wg standardów FIFA to ok. 105mx68m). Do budowy tego przejścia dla zwierząt zużyto 23 891m3 betonu oraz 2 781 475 kg stali.

 

Ronda turbinowe

GDDKiA

Ronda turbinowe wybudowane zostały na węźle Świlcza (skrzyżowanie DK4 i S19). Jest to nowe rozwiązanie zastosowane na podkarpackich drogach krajowych. Ronda wybudowane są w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są kierowane na odpowiednie wyloty ronda, zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.