W mijającym roku zakończyła się budowa dużej inwestycji – mostu przez Wisłę wraz z dojazdami koło Kwidzyna. Na 12-kilomterowej przeprawie powstał most typu extradosed największy w Europie pod względem rozpiętości przęseł i jeden z największych na świecie. Nowa przeprawa kosztowała 356 milionów złotych. Ta niezmiernie ważna trasa połączyła trwale dwa brzegi Wisły - Kociewie z Powiślem. Od chwili otwarcia przejechał już po nim milion samochodów. Przypomnijmy, że dotychczas w tym miejscu funkcjonowała przeprawa promowa, która ze względów hydrologicznych miała ograniczoną możliwość prowadzenia transportu samochodowego.
Sukcesywnie remontujemy istniejącą sieć drogową. Mając na uwadze stan techniczny nawierzchni i znaczne natężenie ruchu, do remontu zostały wytypowane trzy odcinki zlokalizowane na drogach krajowych nr 20 i 22: • dk 20 - w Piaszczynie o długości 3,2 km; • dk 20 Korne - Kościerzyna o długości 6,8 km; • dk 22 - Obwodnica Chojnic - Rytel o długości 9,1 km oraz Łąg – Czarna Woda 4,6 km. Łącznie wyremontowano w ten sposób 23,7 km dróg krajowych za 14,4 mln zł.
— Dzięki konsekwentnym działaniom od 2011 r. udało nam się wyremontować przeszło 131 km dróg krajowych — mówi Robert Marszałek, Dyrektor Oddziału — poprawa stanu nawierzchni na wielu odcinkach jest bardzo widoczna, co każdy kierowca może zauważyć, podróżując po naszych drogach. Obecnie ponad 80% nawierzchni dróg krajowych w województwie pomorskim jest w stanie dobrym lub zadowalającym.
Remonty sieci drogowej obejmują również obiekty mostowe. W 2013 r. takie prace zostały przeprowadzone w Niezabyszewie (koło Bytowa) na moście przez rzekę Boruję na drodze krajowej nr 20 za ok. 986 tys. zł oraz w Gwieździnie na moście przy kanale między jeziorami na drodze krajowej nr 25 (między granicą województwa a Człuchowem) za 361 tys. zł. Przy obu inwestycjach zakres prac był zbliżony i obejmował między innymi wymianę wyposażenia pomostu, w tym izolacje, wyniesione pobocza techniczne, krawężniki, nawierzchnio-izolacje, nawierzchnie bitumiczne, bariery ochronne i powłoki ochronne betonu. Ponadto przeprowadzono również drobniejsze prace remontowe przy trzydziestu innych obiektach mostowych w ciągu dróg krajowych, co kosztowało około 1 mln zł.
Bardzo istotnym zagadnieniem w działalności gdańskiego oddziału GDDKiA są działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przy każdej dużej i małej inwestycji próbujemy wpłynąć na zmniejszenie zagrożenia użytkowników dróg krajowych. W okresie ostatnich 15 lat liczba ofiar śmiertelnych na pomorskich drogach krajowych zmalała o prawie 70% (138 zabitych w 1997 roku wobec 44 zabitych w 2012 roku)! Każdy wybudowany bezkolizyjny węzeł drogowy, każdy kilometr drogi ekspresowej, każda sygnalizacja świetlna, rondo, wydzielony pas ruchu, azyl dla pieszych, chodnik, ścieżka rowerowa, bariera ochronna przyczyniły się do ratowania życia ludzkiego. To wpływa na sprawność przemieszczania się, komfort i bezpieczeństwo podróży drogami krajowymi w województwie pomorskim.
Pozostając przy zeszłorocznych inwestycjach należy wspomnieć o tej z zakresu ochrony akustycznej przed hałasem komunikacyjnym. W minionym roku z powodzeniem zakończono rozbiórkę starych i budowę nowych ekranów akustycznych przy drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta na wysokości Gdyni Demptowa. Łączna długość nowych ekranów wyniosła 1176 m i kosztowała 763 tys. zł.
W 2014 roku planujemy wyremontować drogę krajową nr 91 na odcinku Tczew – Czarlin (długość 7 km) oraz dokończyć przebudowę przejścia przez Czersk na drodze krajowej nr 22 (długość ok. 1,3 km). W II połowie roku przewidujemy rozpoczęcie dwóch dużych inwestycji: budowę 40 kilometrów drogi ekspresowej S7 na odcinku Koszwały – Kazimierzowo (Elbląg) i obwodnicę Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20 o długości 7,6 km.
W dalszym ciągu trwają prace przy projektowaniu nowych dróg ekspresowych: S6 na odcinkach Słupsk – Lębork i Lębork – Obwodnica Trójmiasta oraz przy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na wszystkich trzech przedsięwzięciach prowadzona jest procedura wydawania decyzji środowiskowej. Tempo prac projektowych pozwala z optymizmem oceniać możliwość realizacji wyżej wymienionych inwestycji w obecnej perspektywie unijnej 2014-2020 w sytuacji zapewnienia ich finansowania.