Prace przy budowie trasy o długości 5,3 km rozpoczęły się 25 kwietnia 2009 r. Zgodnie z projektem obejmowały budowę jednojezdniowej drogi klasy GP, z czego na odcinku o długości 3,2 km jezdnia ma trzy pasy ruchu w układzie 2+1 umożliwiając bezpieczne wyprzedzanie. Obwodnica omijając od południa Kraśnik przechodzi nad lessowymi wąwozami co wymusiło wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza ma blisko 200 m długości (jezdnia położona jest 32 m nad dnem wąwozu), a druga mierzy 60 metrów. Nad obwodnicą rozciąga się 66 metrowej długości wiadukt w ciągu drogi powiatowej, a na trasie jest jeszcze 56 metrowej długości tunel pod drogą gminną. Inwestycja obejmowała także budowę dróg dojazdowych obsługujących ruch lokalny, czterech przejazdów pod główną trasą w ciągu dróg lokalnych, przepustów na rzekach oraz ronda na skrzyżowaniu obwodnicy z ul. Przemysłową i Janowską.
Do tej pory droga krajowa nr 74 przechodziła przez centrum Kraśnika, a ruch ciężkich pojazdów powodował nadmierny hałas i drgania. Do tego liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych wydłużały czas przejazdu. Po otwarciu obwodnica przejmie ruch tranzytowy na kierunku Kielce – Lublin, a także Kielce – Rzeszów. Zmniejszenie ilości przejeżdżających przez centrum miasta samochodów, szczególnie ciężarowych z przyczepami, wpłynie korzystnie na stan bezpieczeństwa, zmniejszy uciążliwości wynikające z emisji spalin, dźwięku i drgań.
Projekt obwodnicy Kraśnika przygotowało konsorcjum firm: DrogMost Lubelski (lider) i Dro-Konsult. Prace wykonawcze prowadził Budimex, a nadzór inwestorski pełniła firma ECM Group Polska.
Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi ok. 115,5 mln zł, z czego maksymalna wartość dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to ok. 105 mln zł.
UWAGA!
Kierowców wjeżdżających na obwodnicę od strony Kielc prosimy o szczególną ostrożność. Przez kilka kolejnych dni prowadzone będą bowiem prace związane z rozbiórką dotychczasowego odcinka drogi krajowej nr 74 i montażem lamp oświetleniowych.
9.11.2010