Jak działa profilograf? Co sprawdza georadar? Jakiej siły potrzeba, by złamać betonowy krawężnik? Na te i inne można było uzyskać odpowiedź podczas Dnia Otwartego Laboratorium Drogowego, zorganizowanego 9 maja 2014 r. z okazji 10-lecia Polski w Unii Europejskiej. Tego dnia, w godzinach 10.00 – 14.00 odbyły się prezentacje, na których pokazano m.in. badania zagęszczenia gruntu, równości nawierzchni, odporności nawierzchni na koleinowanie, właściwości mas asfaltowych. Można było również poznać szczegóły dotyczące warmińsko-mazurskich inwestycji dofinansowywanych ze środków unijnych. W ciągu kilku godzin siedzibę laboratorium drogowego zwiedziły setki osób. Byli m.in. uczniowie olsztyńskich podstawówek, Zespołu Szkół Budowlanych, studenci Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, przedstawiciele zarządców dróg i linii kolejowych.
W styczniu 2012 r. laboratorium drogowe olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad uzyskało nową siedzibę, odpowiadającą coraz wyższym wymaganiom stawianym nowoczesnemu systemowi kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu dróg. Olbrzymia, dzięki funduszom unijnym skala inwestycji drogowych, prowadzonych przez olsztyński oddział GDDKiA spowodowała, że konieczne stało sią wybudowanie nowego laboratorium pozwalającego zastosować w badaniach jakości dróg coraz nowocześniejsze technologie i urządzenia.
Przy ul. Sokolej w Gutkowie powstał obiekt, w którym znalazły się pracownie: mieszanek mineralno-asfaltowych, betonów, diagnostyki nawierzchni, kruszyw, gruntów i geotechniki oraz chemicznej. Prace przy budowie laboratorium drogowego trwały od czerwca 2010 r., kosztowały 8,7 mln zł i zakończyły się 2 listopada 2011 r. uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie obiektu. Nowe laboratorium zostało wyposażone w nowy sprzęt o wartości ponad 7 mln zł, który zastąpił stare, wyeksploatowane urządzenia.
Większa powierzchnia laboratorium pozwoliła również na zwiększenie liczby urządzeń, co znacznie zwiększy tempo badań. Nowymi urządzeniami są profilograf i georadar. Zakupione zostały jeszcze w trakcie budowy laboratorium i są już od ok. 1,5 roku wykorzystywane.
Georadar bada grubość warstw konstrukcyjnych drogi metodą nieinwazyjną – wcześniej trzeba było wykonywać odwierty, co uszkadzało nawierzchnię i było badaniem punktowym, prowadzonym wyrywkowo. Georadarem można zbadać konstrukcję drogi na całym budowanym odcinku dużo szybciej i nie uszkadzając nawierzchni.
Profilograf z kolei to urządzenie, które oprócz badania równości nawierzchni, mierzy również geometrię drogi czyli spadki podłużne i poprzeczne, koleiny, komfort jazdy, oblicza wskaźnik szorstkości. Urządzenie to zastąpiło planograf i łatę czterometrową, którą dotychczas mierzono wyłącznie równość.
Program dnia otwartego obejmował pokazy badań terenowych, podczas których prezentowano wiertnice do pobieranie próbek gruntu do badań geologicznych, sondy i płytę dynamiczną do badania zagęszczenia gruntu, georadar badający grubość konstrukcji drogi, profilograf i do badania równości nawierzchni, tester szorstkości oraz ugięciomierz dynamiczny do badania nośności nawierzchni.
W pracowniach odbywały się pokazy przygotowywania próbek do badań mieszanek mineralno-asfaltowych, badań odporności nawierzchni na koleinowanie, właściwości mas asfaltowych, odporności elementów betonowych, uziarnienia gruntów, ścieralności kruszyw.