Dzień otwarty w Laboratorium Drogowym

Do czego służy profilograf, planograf, eksykator, aparat Proctora czy też duktylometr? Odpowiedzi na te i inne pytania można było uzyskać 9 maja odwiedzając Laboratorium Drogowe lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich. Naszymi gośćmi byli zarówno uczniowie z podstawówki jaki studenci Politechniki Lubelskiej oraz przedstawiciele zarządców dróg oraz linii kolejowych.



Dofinansowanie z Unii Europejskiej pozwoliło rozpocząć w Polsce olbrzymi program budowy dróg. Do kontroli jakości prowadzonych prac oraz użytych materiałów potrzebne były inwestycje w Laboratoria Drogowe. W Lublinie do dotychczasowej siedziby laboratorium przy ul. Olszewskiego dobudowano drugi, trójkondygnacyjny budynek i w efekcie powierzchnia pomieszczeń z 900 mkw wzrosła do blisko 2100 mkw. Rozbudowa laboratorium kosztowała prawie 7,2 mln zł, a za kolejne 2,7 mln zł dokupiono sprzętu laboratoryjnego.

 

Laboratorium Drogowe prowadzi badania mieszanek betonowych (sprawdzamy receptury przedłożone przez wykonawców), wytrzymałości betonu na ściskanie, nasiąkliwości, odporności na działanie mrozu, sprawdza czy kruszywa nadają się do wbudowania w drogę, bada zagęszczenie gruntu, wytrzymałość podłoża, sprawdzamy recepturę mieszanek mineralno asfaltowych (skład mieszanki, zawartość lepiszcza), oraz mieszanek wbudowywanych w nawierzchnię. Ostatnim elementem jest sprawdzenie jakości wykonanych robót poprzez wykonanie odwiertów. Badamy także szorstkość i równość nawierzchni, oznakowanie poziome i pionowe (m.in. odblaskowość oznakowania).