S3 od Gorzowa Wlkp. do Międzyrzecza otwarta

40-kilometrowy fragment drogi S3 Gorzów Wielkopolski–Międzyrzecz od 15 maja 2014 r. jest juz dostępny dla kierowców. Tym samym podróż ze Szczecina do Warszawy możemy pokonać jadąc tylko drogami szybkiego ruchu.



Budowa tego odcinka S3 trwała od lipca 2011 roku i kosztowała ponad 760 milionów złotych. Nowa droga omija kilkanaście miejscowości pomiędzy Gorzowem a Międzyrzeczem sprawiając, że podróż między tymi miastami stała sie nie tylko ponad dwukrotnie szybsza (około 20 minut zamiast blisko godziny), ale i bezpieczniejsza zarówno do podróżnych, jak i okolicznych mieszkańców. Całą trasę od Szczecina do stolicy będzie można teraz pokonać w około 6 godzin.

 

Wchodzące w skład lubuskiego odcinka S3 obwodnice Gorzowa (11,6 km) i Międzyrzecza (6,3 km) są na razie jednojezdniowymi drogami szybkiego ruchu, ale przetargi na dobudowanie drugich jezdni zostały ogłoszone i fragmenty te powinny być dwujezdniowe na przełomie lat 2016 i 2017. Z kolei odcinek od Sulechowa do Nowej Soli dwujezdniowy ma być w roku 2017.

 

Cała droga ekspresowa S3 poprowadzi od zespołu portów Szczecin–Świnoujście na północy (woj. zachodniopomorskie), wzdłuż zachodniej granicy kraju (przez województwo lubuskie i dolnośląskie), aż do granicy z Czechami. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie Skandynawii z Republiką Czeską.

 

W ramach zadania powstał również odcinek obwodnicy Skwierzyny w ciągu drogi nr 24 o długości ponad 4 km, pozwalający na korzystanie z obwodnicy w relacji Kostrzyn / Gorzów Wlkp. – Poznań. Ponadto:

- ustawiono ponad 7,5 km ekranów akustycznych, w tym prawie 3 km przezroczystych;

- ustawiono ponad 23 km ekranów ochronnych dla nietoperzy (zielona siatka);

- posadzono ponad 450 tysięcy drzew;

- wykonano ponad 4 mln mnasypów, co równa się 300 tysiącom wywrotek;

- ułożono ponad 500 tysięcy m² nawierzchni drogi o grubości ponad 50 cm, co mogłoby zająć ponad 70 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.