W związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego i Samorządów oraz pytaniami dotyczącymi umieszczania reklam przy drogach krajowych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uprzejmie przypomina o wymogach formalnych i prawnych umieszczania reklam (w tym reklam wyborczych) w obrębie pasów drogowych i na obszarze przyległym do dróg krajowych (mapa z przebiegiem sieci dróg krajowych na terenie woj. świętokrzyskiego jest zamieszczona na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA - www.archiwum.gddkia.gov.pl).
Umieszczenie reklam w drodze i jej sąsiedztwie regulują przepisy: art.39 ust. 1 pkt. 5 , art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( jedn. tekst: Dz. U. z 2013 r. , poz. 260 – obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 30 stycznia 2013 r.) oraz art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (jedn. tekst.: Dz. U. z 2012 r., poz. 1137).
Reklama nie jest elementem technicznego wyposażenia drogi, a istotą reklamy jest przyciągnięcie uwagi, co w konsekwencji jej umieszczenia w drodze ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jej użytkowników. Chwilowe rozproszenie uwagi kierujących pojazdami przez tablice reklamowe, może być jednym z wielu powodów zaistnienia zdarzenia drogowego. Zarządca drogi jest, zatem zobowiązany działać prewencyjnie w celu eliminacji potencjalnych skutków wpływu reklamy na bezpieczeństwo drogowe. Realizując uprawnienia wynikające z przepisów zarządca drogi krajowej nie będzie więc wydawał zgody na umieszczenie w pasie drogowym reklam.
Natomiast, na terenach przyległych do pasów drogowych dróg, zarządca drogi uzgadnia odległość usytuowania tablicy reklamowej od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi. Przepis art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (jedn. tekst: Dz. U. z 2013 r., poz. 260 – obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 30 stycznia 2013 r.) określa minimalne odległości m.in. tablic reklamowych od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi publicznej, w sposób następujący:
poza terenem zabudowy 25 m;
poza terenem zabudowy – 40 m.
Na terenach przyległych do pasa drogowego dróg krajowych obowiązuje również zakaz sytuowania reklam w obrębie skrzyżowań dróg i zjazdów, ze względu na zapewnienie pola widoczności uczestnikom ruchu.
Ze względów formalnych Zainteresowani winni wnieść wniosek do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach, 25-950 Kielce, ul. Paderewskiego 43/45 o uzgodnienie usytuowania reklamy na terenie przyległym do pasa drogowego drogi krajowej wraz z niezbędnymi dokumentami. Druk wniosku dostępny na stronie internetowej Oddziału Kielce GDDKiA.
Wygląd tablic reklamowych winien spełniać wymagania art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 – z późn. zm.). Tablice reklamowe nie mogą zawierać elementów odblaskowych, nie mogą powodować oślepienia kierujących pojazdami oraz nie mogą wprowadzać w błąd uczestników ruchu (kolorystyka tablic winna być inna aniżeli znajdująca się na znakach drogowych).