Konsorcjum firm z Salini Polska Sp. z o.o. na czele, złożyło najtańszą ofertą na budowę I odcinka obwodnicy Marek w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S8. Dokończenie projektowania i realizacje prac firma wyceniła na 331,6 mln zł.
Natomiast na budowę II odcinka obwodnicy, najtańszą ofertę złożyło konsorcjum, którego liderem jest Astaldi S.p.A., z ceną 405,8 mln zł.
Z kolei najwyższa oferta na zadanie I opiewająca na kwotę 559,1 mln zł należy do spółki Metrostav a.s. a na II zadanie najwyższą ofertę złożyło konsorcjum z firmą Intercor Sp. z o.o. na czele z ofertą na kwotę 620,5 mln zł.
Inwestycja, będąca częścią warszawskiego ringu, została podzielona na dwa odcinki realizacyjne: pierwszy - od węzła „Marki" (bez węzła) do węzła „Kobyłka" o długości 8,1 km i drugi odcinek od węzła „Kobyłka" (bez węzła) do węzła „Radzymin" - o długości 7,2 km.
Wykonawca wybierany jest w drodze przetargu ograniczonego - do złożenia ofert zostali zaproszeni tylko Ci oferenci, którzy pomyślnie przeszli pierwszy etap jakim była ocena tego, czy chętny do realizacji inwestycji spełniają warunki niezbędne do wzięcia udziału w postępowaniu. Do składania ofert cenowych na realizację zadania I zostało zaproszonych 18 wykonawców na 19 chętnych, a na zadanie II 20 wykonawców przy 21, którzy ubiegali się o możliwość uczestniczenia w przetargu.
W trakcie postępowania oferenci zadali około tysiąca pytań dotyczących m.in. konstrukcji nawierzchni, nawierzchni na ścieżkach rowerowych, zaprojektowania ekranów akustycznych, kanałów technologicznych, wycinki drzew. Kolejnym etapem przetargu będzie weryfikacja ofert pod względem finansowym, formalno-prawnym i merytorycznym. Kryterium oceny oferty jest cena.
Zestawienie złożonych ofert:
Zadanie 1 - wycena zamawiającego - 472 715 639, 91 PLN
1. Budimex S.A., Warszawa – 551 664 034,35
2. Dragados S.A. Madryt, Hiszpania – 434 710 146,61
3. Strabag Sp. z o.o., Pruszków - 430 221 139,32
4. Konsorcjum: Mirbud S.A., Skierniewice, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów "Erbedim" Sp. z o.o., Piotrków Trybunalski - 398 705 358,48
5. Konsorcjum firm: SALINI POLSKA Sp. z o.o., Warszawa; - IMPERGILO S.p.A., Mediolan, Włochy, - Todini Costruzioni Generali S.p.A. Rzym, Włochy - Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno Budowlanych Export-Pribex Sp. zo.o., . Warszawa - 331 610 946,13
6. METROSTAV a.s., Republika Czeska - 559 145 889,02
Zadanie 2 - wycena zamawiającego - 447 176 589,75 PLN
1. Konsorcjum firm: Mostostal Kraków SA, Kraków, Ferrovial Agroman SA - 490 741 909,26
2. Konsorcjum firm: Porr (Polska) S.A. - Lider, Warszawa, Porr Bau GmbH, Wiedeń, Warbud Warszawa - 504 771 139,85
3. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., Mosty Katowice - 620 583 150,13
4. Heilit+Woerner Sp. z o.o. Wysoka, . - Wrocław - 407 162 955,39
5. Konsorcjum firm: Astaldi S.p.A. , Rzym - PBDIM Mińsk Mazowiecki - 405 895 217,76
Zakończenie budowy I odcinka inwestycji planowane jest na maj 2017 roku, II – na wrzesień 2017 roku (przy czym ostatnie cztery miesiące ma potrwać remont starego przebiegu drogi nr 8).
Planowana inwestycja odciąży obecną drogę nr 8 biegnącą przez Marki i wyprowadzi ruch samochodów z centrum miasta. W ramach inwestycji przewidziano m.in. budowę 2 jezdni po 3 pasy ruchu, 2 mosty nad rzeką Długą, wiadukty, ekrany akustyczne i odwodnienie.
Obwodnica Marek jest częścią obwodnicy Warszawy, która docelowo będzie mieć długość ponad 80 km. Do tej pory powstało już ok. 40 proc. docelowego ringu czyli 37,5 km. W budowie jest kolejne 4,6 km. Na wybór wykonawcy następnych ok. 18,5 km trasy obwodowej Warszawy (S2 Puławska – Lubelska) trwa postepowanie przetargowe. Na ostatni odcinek obwodnicy – 19 km fragment drogi S17, będącym Wschodnią Obwodnicą Warszawy przygotowywana jest dokumentacja projektowa.