12,5 km odcinek od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej zbuduje konsorcjum, któremu lideruje Aldes Constructiones Polska Sp.o.o. Koszt zadania to blisko 290 mln złotych. Inwestycja zostanie zrealizowana w 30 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie realizacji robót), w systemie "optymalizuj + projektuj + buduj”. To już druga umowa na Podkarpaciu, której realizacja przewidziana jest w ramach nowej perspektywy finansowej UE 2014-2020. Pierwsza umowa, dot. budowy odcinka S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe (Kielanówka), została podpisana 9 kwietnia br.
Opis inwestycji
Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Sokołów Małopolski Północ do Stobiernej będzie miał 12,5 km długości. Zlokalizowany jest w powiatach: rzeszowskim i łańcuckim, na terenach gmin: Sokołów Małopolski, Trzebownisko, Czarna. Zaprojektowany został w powiązaniu z drogą krajową nr 19 (strona północna) oraz użytkowanym obecnie odcinkiem drogi ekspresowej S19 Stobierna – węzeł Rzeszów Wschód (strona południowa).
Umowa z wykonawcą obejmuje zaprojektowanie (kontynuację projektowania), uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi ekspresowej a w konsekwencji oddanie do użytkowania drogi ekspresowej S19 na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ (bez węzła) - Stobierna wraz z tymczasowym włączeniem do istniejącej DK19 w miejscu przyszłej lokalizacji węzła Sokołów Małopolski Północ.
DANE TECHNICZNE |
|
Klasa techniczna |
S |
Prędkość projektowa |
80 km/h (przy założeniu parametrów geometrycznych jak dla prędkości 100km/h) |
Ilość jezdni i pasów ruchu |
Odcinek jednojezdniowy 1 x (2+1) Odcinek dwujezdniowy 2 x 2 |
Szerokość pasa ruchu |
3,50 m |
Nawierzchnia |
bitumiczna |
Obciążenie dopuszczalne osi |
115 kN/oś |
Zakres budowy
Zakres robót obejmuje m.in.:
Korzyści wynikające z budowy S19
Wybudowanie w/w odcinka S19 umożliwi przejęcie części ruchu z istniejącej sieci dróg krajowych oraz odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych. Do podstawowych celów budowy tego odcinka S19 należy przede wszystkim przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i dróg wojewódzkich, odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych, ale także zmniejszenie ryzyka wypadków czy poprawa przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na kierunku północ-południe. Nie bez znaczenia jest także skrócenie czasu podróży, oszczędności paliwa i zapewnienie komfortu jazdy oraz ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg.