Pomiary natężenia ruchu na A1

Droga krajowa nr 1 (obecnie nr 91) pełniła do niedawna kluczową rolę dla transportu zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej. Oddanie do ruchu odcinka autostrady A1 od Czerniewic do Kowala pozwoliło przejąć ruch tranzytowy i ograniczyć ruch na istniejącej drodze krajowej nr 91 przebiegającej przez wiele terenów zabudowanych. Mniejsze natężenie ruchu w tych obszarach poprawia niewątpliwie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych i rowerzystów. Wpłynęło też radykalnie na poprawę stanu środowiska. Nie bez znaczenia jest również istotny wpływ na rozwój gospodarczy regionów przyległych do nowej autostradowej trasy.



Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy w celu pozyskania istotnych informacji dotyczących wpływu nowo wybudowanej autostrady na dotychczasowy układ komunikacyjny województwa, przeprowadziła szczegółowe badania natężenia ruchu na trasie od Czerniewic do Kowala.

Pomiar został wykonany w cyklach 24-godzinowych na autostradowych MOP-ach, oraz specjalnych punktach na drodze krajowej 91. Wyniki zostały porównane z pomiarami wykonanymi w 2013 roku w tym samych miesiącu i na tych samych punktach pomiarowych.

 

GDDKiA

 

WYNIKI POMIARÓW: Po oddaniu do ruchu autostrady A1, ruch na drodze krajowej nr 91 ( dk 1 ) zmniejszył się dwukrotnie na odcinku Czerniewice-Nowy Ciechocinek i trzykrotnie na odcinku Nowy Ciechocinek – Włocławek ( obecnie natężenie wynosi niespełna 5000 pojazdów na dobę ).
Zwiększyła się natomiast atrakcyjność podróżowania autostradą A1 – na odc. Czerniewice- Kowal natężenie ruchu wynosi obecnie ponad 20 tysięcy pojazdów na dobę a na odcinku Kowal – Kutno Północ prawie 19 tysięcy. Ruch na tym ostatnim odcinku ( istniejącym w 2013 roku ) zwiększył się aż o 50%.

GDDKiA 

kliknij aby powiększyć

 

Należy wspomnieć, że pomiary ruchu zostały przeprowadzone na bezpłatnym odcinku A1. Kolejne badania zostaną przeprowadzone w przyszłym roku w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu realizowanego cyklicznie co 5 lat na wszystkich drogach krajowych województwa. Na tej podstawie będzie można w przyszłości podejmować wiele decyzji związanych z ustalaniem ciągów dróg oraz ich priorytetów w istniejącej sieci drogowej.